Prins Henrik Prisen bliver Danmarks nye store lyrikpris

Prins Henrik Prisen er en nystiftet dansk hæderspris, der overrækkes til en digter der har ydet et væsentligt bidrag til dansk lyrik.
Prisen uddeles for første gang d. 11. juni 2022.

5. april 2022

De to danske forfatterforeninger, Danske Skønlitterære Forfattere og Dansk Forfatterforening, har den store glæde at annoncere en ny litteraturpris, som gives til en dansk digter som en anerkendelse for dennes kunstneriske virke. Prismodtageren modtager 300.000 kr., som sponsoreres af AVK Holding, og en statuette af en skulptur af Prins Henrik. Prisen vil blive overrakt af Hendes Majestæt Dronningen ved en reception i forbindelse med Prinsens fødselsdag den 11. juni 2022.

Prisen gives som en hædersbevisning til en aktuel og etableret digter, der med sit virke har ydet et væsentligt bidrag til dansk lyrik. Formålet med prisen er at sætte fokus på specifikt denne digters virke og på lyrikkens  betydning for dansk  litteratur.

Læs hele pressemeddelelsen her.

Foto: Prins Henriks skulptur “Fabeldyr”, fotograferet af Tina Lorien