Ragna Sidéns og Vagn Clausens Fond holder prisfest!

I anledning af uddelingen af Dansk Litteraturpris 2020 til Erik Trigger Olesen og Dansk Litteraturpris 2021 til Sørine Gotfredsen inviterer fonden til en reception i foreningens lokaler i Strandgade. Alle er velkomne!

4. august 2022

Receptionen finder sted tirsdag d. 30. august 2022 kl. 17.00 – 19.00 i Dansk Forfatterforenings mødelokaler, Strandgade 6, st.

De to forfattere har allerede hver modtaget prisen på kr. 50.000, idet fejringen af uddelingerne blev udsat på grund af pandemien.

Udvælgelserne har fondens bestyrelse begrundet med følgende:

“Erik Trigger Olesen har ydet en betydelig indsats for dansk litteratur gennem sine digtsamlinger, børnebøger og sidst med prosabogen Guldklumpen/Havnehistorier. Hans lyrik er præget af finfølelse, hvor de store temaer om kærlighed, livsfylde og død behandles med strejf af hverdagssprog og generelt med lyrisk prægnans. Hans stemme er autentisk. De fleste af digtene er umiddelbart let tilgængelige for læseren, men har den bedste poesis tyngde.”

“Sørine Gotfredsen har ydet en betydelig indsats i dansk litteratur gennem sine bøger om Søren Kierkegaard og Biblen, hvor hun på forbilledlig vis formidler tunge emner, således at lægpersoner, der ikke har kendskab til Søren Kierkegaard og den kristne religion på forhånd, får problemstillinger formidlet på en måde, så det giver mening for læserne og inspirerer dem til yderligere studier. Sørine har mod til at vælge emner, der ikke er i overensstemmelse med ”tidsånden”, og har arbejdet for at få mennesker til at se de værdifulde kvaliteter i livet.”

Foto af Peter Langwithz Smith

Foto af Carsten Lundager