Sådan læser en 8. klasse i 2020

Dansk Forfatterforening har haft besøg af erhvervspraktikant Alberte Bach, der går i 8. klasse i en forstad til København og har lavet en læsevaneundersøgelse blandt sine 27 klassekammerater, hvoraf 25 har svaret.

23. juni 2020

Denne spørgeskemaundersøgelse viser, hvordan klassen er delt i to næsten lige store grupper: Dem, der fritidslæser og dem, der slet ikke gør. Der er andre fritidsaktiviteter, som er mere spændende for mange af eleverne, såsom sociale medier, sport, være sammen med venner og meget andet. Samtidig svarer mange af dem, der ikke læser, at de synes, at læsning er kedeligt. Over halvdelen svarer også, at de læser mindre nu end for to år siden. De har lagt bøgerne fra sig, få læser dagligt, flere på ugentlig basis og i ferier. 44% svarer, at de ville læse mere, hvis de kendte flere gode bøger.

Alberte, der har lavet spørgeskemaundersøgelsen, udtaler: ”Jeg synes, det er synd, at der ikke er så mange som læser mere, når der er så mange gode bøger. Jeg kan selv godt lide at læse, men jeg kan hurtigt blive distraheret af noget andet og dermed glemme at læse. For det meste er de bøger, jeg læser, nogle min lærer har givet os i skolen. Det er ikke særlig tit, at jeg går på biblioteket, og jeg ved, at mine klassekammerater heller ikke gør det. Vores skolebibliotek har heller ikke noget spændende for os, så det er svært at finde bøger, der interesserer os, og undersøgelsen viser da også, at de fleste har fået deres seneste boganbefaling fra en lærer, familie eller venner hvorimod ingen fra en bibliotekar.”

Læs hele undersøgelsen her.