Sagen om Arne Herløvs dagbog

7. juni 2023

Formand i Dansk Forfatterforening Morten Visby køber ikke præmissen om, at en juridisk sejr til Arne Herløv Petersen vil få historiens større skikkelser til at stille sig i kø ved skranken i Rigsarkivet for at få udleveret gamle dagbogsskriblerier. “Grundlaget for den her sag er meget specifikt. Dagbøgerne er jo kun i statens besiddelse, fordi de indgik i en efterforskning, men den efterforskning førte til tiltalefrafald. Derfor mener vi ikke, at det indgreb, man i dag foretager i Arnes privatliv og ophavsret, er proportionalt med den værdi, samfundet har ud af dagbøgerne. Systemet gav ham bøgerne tilbage, men tog alligevel en kopi, som man i dag insisterer på skal være tilgængelig for andre. Og nu vil man bare ikke indrømme systemets fejlbarlighed,” siger Visby.

Formand Morten Visby udtaler: ”Sagen er principiel. Vi har et medlem, som har været udsat for, hvad vi opfatter som en principiel krænkelse af sine rettigheder. Arne har gennem årene mødt afvisning fra alle instanser. Hvis ikke vi som forfatterforening gik ind i sådan en sag, var der ikke andre til at gøre det det. Så vi er gået all in”.

Læs hele artiklen i Weekendavisen her: https://www.weekendavisen.dk/2023-22/samfund/noter-fra-fortiden