Sammen står vi stærkt – derfor har vi vederlag fra kollektiv forvaltning

Dansk Forfatterforening blev i februar 2024 kontaktet af et medlem, hvis forlag mente, at Nota-vederlagene til forlagets forfattere skulle omfordeles.

15. april 2024

Forlaget mente, at forfatterne fik for meget i forhold til forlaget. I stedet for at forfatterne og forlaget hver fik 50 % af Nota-vederlagene pr. titel, så mente forlaget, at forfatterne skulle have den andel, der var aftalt for royalty i forlagets kontrakter. Så hvis der stod 30% til forfatterne i kontrakten, så ville forlaget ved næste royaltyudbetaling til forfatterne, modregne de 20 procentpoint af vederlaget, som forfatterne havde fået ”for meget”. Men kunne forlaget det?

Det korte svar er NEJ, og derfor gik en større indsats i Dansk Forfatterforening i gang. DFF har kontaktet de berørte medlemmer direkte.

Nota-vederlagene udbetales efter en kollektiv aftale, der administreres af Copydan, Tekst & Node. Der er konkret tale om vederlag for Notas brug af litterære værker i digitale formater, e- og lydbøger, som Nota stiller til rådighed for deres brugere. Nota er en statslig institution der stiller litterære værker til rådighed for mennesker med læsehandicap, f.eks. ordblindhed og nedsat syn eller blindhed. Nota-vederlagene dækker Notas brug med tilbagevirkende kraft til 2018.

Kollektive aftaler er indgået på grundlag af bestemmelser i ophavsretsloven om aftalelicenser og tvangslicenser. Systemet sikrer betaling til rettighedshavere for brug af udgivne værker, som hverken enkelte forfattere/oversættere/illustratorer eller forlag ville have nogen chance for at få betaling for. Kun ved at alle rettighedshavere står sammen, kan man ende med at få betaling. Nota-aftalen, der administreres af Copydan, Tekst & Node, er blevet til efter et langvarigt forhandlingsforløb og en sag i ophavsretslicensnævnet, som rettighedshaverne fik medhold i, og et efterfølgende forhandlingsforløb, før den endelige aftale var landet. Rettighedshaverne var repræsenteret ved de danske forfatterforeninger og Danske Forlag, samt Copydan Tekst & Node. Når kollektive aftaler forhandles for brug, der vedrører både ophavsretspersoner og udgivere, så er det på forhånd aftalt, at vederlagene fordeles 50/50 uafhængigt af konkrete forlagsaftaler.

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, kan træffes på jura@danskforfatterforening.dk

Læs evt. mere om Nota-aftalen her:  https://www.tekstognode.dk/rettighedshavere/vederlag-fra-nota/

En rettighedshaver, der ikke er medlem af en af de deltagende rettighedshaverorganisationer (f.eks. et forlag, der ikke er medlem af Danske Forlag) kan i princippet godt sige, at rettighedshaveren vil have en anden aftale for sin del af pengene. Så kan man kontakte Nota, og der vil man sandsynligvis få at vide, at Nota ikke ønsker at tilbyde særaftaler. Medlemmer af Dansk Forfatterforening er via deres medlemskab med i den aftale, der er forhandlet med Nota, og er dermed berettigede til at modtage 50% af vederlaget for egne bøger.

Kan forlaget i det hele tage juridisk set iværksætte, at pengene skal omfordeles ved efterfølgende modregning i royalties?
Nej, det kan forlaget ikke bare gøre med henvisning til forlagskontrakten. Og selvom et forlag måtte foreslå en forfatter, oversætter eller illustrator at man indgår en særaftale om, at omfordele specifikke vederlag ved modregning, så er det ikke en aftale som Dansk Forfatterforening på nogen måde kan anbefale, at man indgår.

Forlaget forsøgte at få ”sine” forfattere til at gå med på sådan en særaftale gennem en fælles kommunikation til forfatterne, som Dansk Forfatterforening fik kendskab til via den juridiske medlemsrådgivning. Den skal i den forbindelse understreges at uanset hvad en forlægger siger eller skriver, herunder i en kontrakt, om fortrolighed, så har man ALTID ret til at få rådgivning af sin faglige forening eller en jurist. Som udgangspunkt er rådgivningen af Dansk Forfatterforenings jurist fortrolig, men visse sager kan have en så stor betydning for flere medlemmer eller foreningen som sådan, at juristen er nødt til at forelægge sagens genstand for bestyrelsen. Den konkrete situation på forlaget blev forelagt for bestyrelsen, som gav formanden og juristen opbakning til at gå videre, herunder underrette Copydan, Tekst & Node. Forlagets forslag blev således imødegået af en massiv politisk og juridisk modstand fra flere sider af, herunder med henvendelser fra Copydan Tekst & Node, og fra en ekstern advokat på vegne af Dansk Forfatterforening. Sagen endte med, at forlaget opgav at ville gennemføre omfordelingen og meddelte forfatterne dette.

Det er helt essentielt at alle rettighedshavere bakker op om de ordninger, der forvaltes kollektivt. Det er grundlaget for det fortsatte arbejde med at få betaling for bl.a. masseudnyttelse. Søg derfor omgående rådgivning i Dansk Forfatterforening eller hos en anden relevant rettighedshaverorganisation, hvis en lignende situation måtte opstå.