Foreningen mener: Slå blikket ned og læs op

12. oktober 2017

Jeg har for nylig gennemgået et medietræningskursus med fokus på tv-optræden. Den garvede programvært, der underviste, kritiserede mig for min tendens til at slå blikket ned. “Du må ALDRIG slå blikket ned. Der skal for enhver pris altid være direkte øjenkontakt mellem studievært og gæst. Helt ubrudt. Ellers bliver det dårligt tv,” sagde hun. Det havde hun ret i.

Ikke desto mindre glædede det mig, da jeg så det første afsnit af DR’s nye bogmagasin Vild med bøger og oplevede Flemming Møldrup slå blikket ned, fordi han læste op af en bog. Desværre gjorde han det kun én gang, og det kommer jeg tilbage til.

Men han slog blikket ned, fordi han læste op af en bog på DR. Det er mange år, siden jeg har set det, for litteraturen har i årevis været udrenset fra sendefladen. Med Vild med bøger har DR nu valgt at råde bod på det. Og det er godt. Men så er det heller ikke bedre.

Det påklistrede brevkasse-element om svigermor-frustrationer, det kiksede indslag med en kendt politiker, der pludselig skal kanalisere nye læseres interesse for det, bøgerne kan tilbyde et forud etableret demokratisk sindelag … alt dette strider mod de intentioner, en samlet kulturredaktion for få uger siden over for Dansk Forfatterforenings repræsentanter fremstillede som en reel intention om at løfte interessen for dansk litteratur.

Bøger kan dække mange behov. Men der er behov, som kun DR kan dække. Det er blandt andet behovet for, at en public service broadcaster som DR har modet til ikke kun at gå efter de sikre tematikker og fokusere på bøger om Anden Verdenskrig og den portefølje, der i forvejen mølles ind i kædeboghandlerne på europapaller og averteres på siden af vore smukke bybusser. Hvis DR skal leve op til sine hensigter med den litteratursatsning, som Dansk Forfatterforening påskønner på hjerteknæ, kræver det en helt anderledes vovet satsning på litteratur med bred appel, der går ind, men ikke rent.

Det kræver en satsning på bøger, offentligheden ikke efterspørger, men har ret til at blive eksponeret for. Det er ikke det samme som et fokus på smal litteratur, for den brede appel findes i uventede bøger. Måske endnu vigtigere kræver det, at DR tør satse på litteraturen selv og ikke kun kendte menneskers scriptede forhold til den. Slå blikket ned og læs op.

Derfor lader Dansk Forfatterforing det ikke blive ved krydsede fingre for redaktionelle linjer i DR. Vi har mødtes med kulturminister Mette Bock og krævet, at litteraturen i forbindelse med det kommende medieforlig – på lige fod med andre danske kunstarter – indskrives i DR’s public service-forpligtelser. Med krav om mere oplæsning af litteraturen selv. Nu får vi se.

Formand Morten Visbys leder i Forfatteren nr. 7 2017