Ursula Andkjær Olsen modtager Prins Henrik Prisen 2024

Ursula Andkjær Olsen modtager Prins Henrik Prisen på 300.000 kr. og en statuette af Prins Henriks skulptur ”Fabeldyr”. Prisen blev overrakt af Hendes Majestæt Dronningen, og pengesummen er sponsoreret af AVK Holding.

11. juni 2024

Ursula Andkjær Olsen tildeles Prins Henrik Prisen 2024 for sit originale, grænsesprængende forfatterskab, der har bidraget afgørende til udvidelsen af poesiens udtryksformer i Danmark.

Prisen uddeles som et uansøgt hæderslegat til en aktuel og etableret dansk digter, der med sit virke har ydet et væsentligt bidrag til dansk lyrik.

Ursula Andkjær Olsen har siden debuten i 2000 markeret sig som en fremtrædende stemme på den danske lyrikscene, og Prins Henrik Prisens jury fremhæver følgende kvaliteter ved Olsens forfatterskab:

”I et nært samspil med andre kunstarter og i en ofte flerstemmig stil skaber Ursula Andkjær Olsens digtning grobund for dialog og kritisk refleksion over mennesket og dets forhold til verden. Hendes værker åbner nye bevidsthedsmæssige rum og kaster lys over komplekse såvel indre som ydre økonomier.”

Juryens indstilling
Ursula Andkjær Olsen er udvalgt som prismodtager af en uafhængig jury nedsat af de to forfatterforeninger, Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere. I Juryen sidder lektor Louise Mønster og de to digtere Marianne Larsen og Martin Glaz Serup. Juryen udtaler i indstillingstalen:

”Ursula Andkjær Olsens poesi er universalistisk ikke på romantikkens, men på den moderne verdens præmisser. Den holder sig ikke tilbage, men kaster sig ud i, indoptager, kontemplerer og harcelerer over den kaotiske og komplekse virkelighed.”

Ursula Andkjær Olsen fik overrakt prisen af Dronningen i Universitetsbiblioteket i København d. 11. juni 2024. Prins Henrik Prisen uddeles i samarbejde med Danske Skønlitterære Forfattere og Dansk Forfatterforening.

Billeder fra prisoverrækkelsen blev taget af fotograf Klaus Bo Christensen og kan rekvireres via dette link fra d. 11. juni kl. ca. 12:30: https://we.tl/rLYRCCS5pK

Juryens indstillingstale kan rekvireres i sin fulde længde via Per Bloch: kontor@forfattere.org. Andre henvendelser vedr. prisen kan ligeledes rettes til Per Bloch, Danske Skønlitterære Forfattere.