Fyraftensmøde om ny modelkontrakt

Forfatterforeningen har indgået aftaler med Gyldendal og Gutkind om deres nye modelkontrakter. Gyldendals nye modelkontrakt (forlagets standardkontrakt) er på en række punkter meget anderledes end de kontrakter, vi kender.
Kom og hør jurist Anne Koldbæk fortælle om den nye modelkontrakt tirsdag d. 15. september kl. 19-21.

Af BU-gruppen - 1. september 2020

Forfatterforeningen har indgået aftaler med Gyldendal (og Gutkind) om deres nye modelkontrakter. (Gutkind udgiver pt. ikke børnelitteratur, så den kontrakt er i første omgang ikke så interessant i BU sammenhæng).
Væsentlige ændringer er blandt andet:

• Forlaget får rettigheder til at bruge materialet på mange forskellige måder og platforme, herunder dramatisering og merchandise
  • Forfatterens royalty beregnes af nettoprisen, forskuddet af hele den forventede indtægt 1. år
  • Oplag erstattes efterhånden af print-on-demand
  • Mere fokus på at forlagets forpligtelse til at udnytte rettighederne økonomisk varer ved – ellers kan forfatteren kræve rettighedernes tilbagegang

Børn efterspørger i højere og højere grad materialer, der kan tilgås på mange forskellige platforme – som bøger (e-, papir- og lydbøger), film, YouTube, Facebook mm, og som skaber hele
”universer”. Mange forfattere og forlag har allerede stor fornøjelse af at lege med universer,
formater og hybrider deraf. I den virkelighed skal de nye kontrakter ses.
DFF’s jurist Anne Koldbæk vil fortælle, hvilke fordele, der er i Gyldendals nye modelkontrakt, og
hvad vi skal være opmærksomme på. Anne vil også fortælle generelt om, hvordan forlagskontrakter for BU-forfattere ser ud pt. og om andre forlag forventes at følge efter med lignende kontrakter.
Det giver derfor god mening at komme og høre om faldgruber, opmærksomhedspunkter og krinkelkroge i kontrakten, også selvom man ikke udkommer på Gyldendal. Spørgsmål til Anne undervejs er meget velkomne.

Sted: Strandgade 6

Tilmelding: Nødvendig, så vi kan corona-sikre lokalet til det rigtige antal personer. Skriv
”Fyraftensmøde modelkontrakt” i emnefeltet til:  ingeduelund@gmail.com