Månedens BU’er: Anne Sofie Allermann

Bopælsby: Bagsværd
Primære målgruppe: Børn

Af BU-gruppen - 20. november 2020

Hvordan blev du forfatter?
Jeg har altid været kunstner. Sådan blev jeg født. Kunst var en naturlig del af mit
barndomshjem, så jeg har altid malet og tegnet. Jeg blev uddannet Arkitekt, for
at få en ”rigtig” uddannelse, men det gav ingen glæde. I gennem årene drømte jeg mere og mere om at udtrykke mig kunstnerisk gennem sproget, og i 2017 gjorde jeg alvor af det og skrev det, der blev til min debut: Hvorfor hedder jeg Ivan?

Hvad arbejder du på lige nu?
Jeg har gennem et kursus i Dansk Forfatterforening fundet sammen med Anja Hitz. Vi har det seneste halve år samarbejdet om en julekalender til TV, og er i øjeblikket i gang med en dramaserie for voksne.

Hvilke overspringshandlinger har du?
Min telefon. Det er frygteligt så mange nyheder jeg er nødt til at læse. Og alle de gange jeg kommer til at trykke på Facebook appen. Jeg forstår virkelig ikke mig selv. Køleskabet kalder også meget på mig, når jeg arbejder hjemme.

Lever du af at være forfatter? Hvis ja, hvordan får du det til at hænge sammen? Hvis nej, hvordan får du så økonomien til at hænge sammen?
Jeg lever ikke af at være forfatter. Jeg lever af  min mands penge. Det vil sige min eksmands penge. Vi er i gang med at blive skilt. Så jeg håber virkelig, at jeg begynder at kunne tjene penge på det, jeg skriver. Måske er det muligt at tjene flere penge i TV branchen. Jeg ved det ikke. Min plan er at holde mine udgifter nede, så de penge, jeg har tjent på hussalg, holder så længe som muligt.

Hvorfor henvender du dig lige præcis til børn og unge?
Helt ærligt, så ved jeg det ikke. Måske er det noget med at jeg kan lide at fortælle om livet store spørgsmål uden at komplicere tingene alt for meget. Med børn er det legalt at være banal og rørende uden at pakke det ind i smarte ord. Jeg er nok ikke så god til at være smart. Det kan også være, fordi jeg selv sidder fast i en masse ting fra barndommen, og at jeg derfor er draget af at træde ind i det rum igen og igen.

Hvad vil du IKKE skrive om? Og hvorfor
Der er ingen emner, jeg har berøringsangst overfor. Jeg tror på, at vi skal nedbryder alle tabuer. Kun på den måde kan vi være i verden på en ærlig måde og få plads til at udvikle os.

Hvad er de vigtigste elementer i din arbejdsproces?
Flow. Det handler simpelthen om at få så mange ord som muligt ud, så der er noget at arbejde med.

Hvad kan du bedst lide ved skriveprocessen? Og hvad er det værste?
Jeg kan have svært ved at komme i gang om morgenen. Så overspringshandler jeg hele formiddagen. I den fase hader jeg mig selv. Men når jeg så sidder og skriver, så kan jeg næsten ikke stoppe igen. Så forsvinder egoet, og det er det bedste. Jeg er vild med idéfasen. Der hvor ideerne bobler frem. Det er vidunderligt. Som at være forelsket. Jeg kan nu også godt lide at nusse med ordene. Smage på dem. Lytte til melodien. Det er lidt som at krydre en madret. Så kan man jo sige, at idéfasen er som at udvælge ingredienserne.

Har du testlæsere? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har ikke faste testlæsere. Jeg udvælger fra gang til gang, hvem jeg forestiller mig, ville kunne bidrage med en vinkel på det, jeg arbejder med. Men skal altid være øjne udefra på mine ting. Det lærer jeg meget af.

Hvordan laver du research?
En idé opstår som regel, fordi der er et emne, der fylder i mit hoved over længere tid. Så læser jeg om det og snakker med mange mennesker om det og får forskellige vinkler på det. Researchen til detaljerne laver jeg bare undervejs, mens jeg skriver. Jeg bruger google eller spørger folk, jeg kender.

Hvad er det hidtidige højdepunkt i din karriere?
Da jeg vandt Grundtvigsk Børnelitteraturkonkurrence sidste år. Det var et dejligt skulderklap at få. Det betød, at jeg fik en tro på, at jeg godt kan finde ud af at skrive. Jeg har jo aldrig gået på skriveskole.

Er du med i en skrivegruppe/har du en skrivemakker? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har et par skrivegrupper, men de er svære at bruge nu, hvor jeg arbejder med Anja. Det er fantastisk at have en arbejdsmakker. Det vil jeg anbefale alle.

Er du åben om igangværende projekter, eller afslører du først noget, når bogen er færdig?
Meget åben. For åben tror jeg. Jeg er lidt filterløs.

Hvad laver du i din fritid?
Jeg prøver at få trænet. Det er noget med, at det er godt at være i god form, når man skriver, er det ikke? Jeg svømmer og løber.

Hvad synes du er det vigtigste ved at være med i BU-gruppen?
Det er vigtigt at møde ligesindede. Mennesker, der har det som en selv og ved, hvad det drejer  sig om, så man ikke bare er hende den sære, der skriver. Jeg kunne godt tænke mig nogle flere sociale arrangementer. Jeg var også meget glad for det kursus jeg var på. Jeg glæder mig til flere kurser.