Månedens BU’er: Henrik Einspor

Navn: Henrik Einspor
Alder: 59
Debutår: 1991 (Mammuthistorien, Høst & Søn)
Bopælsby: København/Gilleleje i forholdet 20/80
Primære målgruppe: Børn & unge
Fun fact: Min første tekst på tryk var en erotisk novelle, som jeg indsendte til en konkurrence i Alt for Damerne. Jeg vandt ikke, men Damerne gav mig en fin flaske Champagne og offentliggjorde novellen. Og fjernsynet ringede og ville lave et interview og fik nej. Og dermed var jeg ligesom i gang.

Af BU-gruppen - 19. oktober 2020

Hvordan blev du forfatter?
Opmuntret af ovenstående satte mig ned og skrev en pæn og artig børnebog, som blev antaget i første hug. Bogen er for længst glemt og borte, men jeg havde fået hul på bylden og skrev glad videre – og resten er historie(r).

Hvad arbejder du på lige nu?
Jeg har et forfatterprincip om at udgive syv bøger hvert år, og det holder jeg i hævd. Det holder mig på tæerne i et virke, hvor det ellers er let at slacke. Så jeg har altid flere bolde i luften og tekster i mange grader af færdighed. Her i september 2020 er jeg ved at færdiggøre en håndfuld titler, som skal udkomme i ’21.

Hvilke overspringshandlinger har du?
Da jeg udgav på Gyldendal var næsten alle mine dingo-titler overspringshandlinger i arbejdet med længere romaner. Og de solgte også langt bedre end de længere romaner gjorde. Og og så kan man jo lige så godt være pragmatisk. Nu skriver jeg af ren lyst, og de dage, hvor jeg føler mig uoplagt, laver jeg andre ting. En god forfatterdag kan sagtens foregå på divaneseren, i skoven eller langs stranden, når bare man har hovedet med sig.

Lever du af at være forfatter? Hvis ja, hvordan får du det til at hænge
sammen? Hvis nej, hvordan får du så økonomien til at hænge sammen?
Jeg har levet fuldt og helt af mit forfatterskab siden 2005, (hvor jeg sagde mit job som lærer/skolebibliotekar op). I nogle år derefter supplerede jeg bibliotekspengene med foredrag og workshops. I 2009 trak jeg mig fra den etablerede forlagsverden og gik solo med mit eget mikroforlag, Løse Ænder, hvor jeg tog det fulde ansvar for mine udgivelser og beholdt rettighederne for papir, lyd- og ebøger på egne hænder. Dette øgede min personlige indkomst
dramatisk, og gjorde at jeg ikke længere behøvede at fare land og rige rundt.

Hvorfor henvender du dig lige præcis til børn og unge?
Måske fordi, det er der, jeg selv fik mine bedste litterære oplevelser. Og fordi jeg synes, det er dér, udviklingen sker i litteraturen. Formeksperimenter og fortællemåder, etc.
Det er litteraturens haute couture, for nu at udtrykke det lidt højpandet.

Hvad vil du IKKE skrive om? Og hvorfor?
Jeg vil ikke skrive om noget, som ikke har min interesse eller pirrer min nysgerrighed. Bestillingsopgaver går jeg helst langt udenom. Siger jeg undtagelsesvis ja, hader jeg mit liv, indtil jeg er færdig.

Hvad er de vigtigste elementer i din arbejdsproces?
Uforstyrrethed. Når ilden brænder, skal der ikke være aftaler eller afbrydelser. Hvis man er inde i et godt skriveflow, kan en afbrydelse være destruktiv.

Hvad kan du bedst lide ved skriveprocessen?
Jeg bliver aldrig træt af at korte ned og skære linjer, så teksten står knivskarpt.

Har du testlæsere? Hvorfor/hvorfor ikke?
Min hustru er min testlytter. Hun er uhørt skarp og kan sætte fingeren dér, hvor noget kan forbedres. Alle burde læse deres tekster højt for andre, først dér kan man høre, om det fungerer. Hellere en testlytter end en testlæser.

Hvordan laver du research?
Google, Wiki, biblioteket, en sjælden gang støver jeg et et klogt hoved op og laver et interview. Fx havde jeg en indholdsrig eftermiddag med en blæksprutteekspert på Landbohøjskolen.

Hvad er det hidtidige højdepunkt i din karriere?
Jeg er fuldstændig blottet for ambitioner om hæder og ære og skænker det ikke en tanke. Det er mig i dén grad ligegyldigt. Jeg har modtaget to rigtige priser i mit forfatterliv, og det er alt rigeligt. Til gengæld glæder jeg mig dagligt over, at jeg i femten år har kunnet leve af at skrive. Det er et loopløbende højdepunkt i mit liv, som jeg stadig ikke helt fatter, at jeg er sluppet afsted med.

Er du med i en skrivegruppe/har du en skrivemakker? Hvorfor/hvorfor ikke?
For mig er skrivningen en selvomfavnende ting. Der skal ikke andre (forfattere) ind over. Jeg har heller intet behov for at være social omkring mit forfattervirke. Men andre har sikkert stor glæde af det. Sådan er vi så forskellige.

Er du åben om igangværende projekter, eller afslører du først noget, når bogen er færdig?
Jeg er ret floromvunden, når jeg bliver spurgt om, hvad jeg er i gang med. Hårdt presset får folk en sludder for en sladder.

Hvad laver du i din fritid?
Læser, selvfølgelig. Dyrker naturen og sindet, laver retromad og omgås dem, jeg holder af. Men jeg holder mig fri af for mange aftaler, da de dræner mit overskud og dermed min kreativitet. Jeg har stort behov for alenehed. Og det får jeg i min skrivehytte ved Kattegat (Billedet).

Hvad synes du er det vigtigste ved at være med i BU-gruppen?
Kurser, arrangementer og festerne. Det er herligt, at man kan komme på kurser og workshops med så mange kompetente kolleger og bogkyndige mennesker. Jeg har også fået god juridisk bistand i forbindelse med en rettighedstwist. Man har lidt mere pondus bag sig, når foreningens jurist er inde over en sag.