Månedens BU’er: Karen Filskov

Bopælsby: Kolding
Primære målgruppe: 4 – 12 år

Af BU-gruppen - 15. marts 2022

Fun fact: Selvom jeg skriver om dyr, er jeg ikke specielt god til dyr. Men jeg var god til at fange frøer og græshopper som barn, og jeg var glad for katte og havde også selv en, der hed Mister. Hunde og store dyr som heste og køer har jeg altid været lidt bange for, og jeg var skrækslagen for grisene på min farmor og farfars gård, den måde de hylede og skreg på, når jeg kom ind i stalden.

Hvordan blev du forfatter?
Faktisk er jeg uddannet tekstildesigner, og efter jeg fik tvillinger for 18 år siden, gik jeg i gang med at tegne og skrive en billedbog med effekter i og sendte den ind til et forlag, som et halvt år senere sendte mig et standard-afslag. I mellemtiden gik jeg i gang med at skrive en anden historie, en kapitelbog, som jeg også sendte ind. Der var heller ikke bid, men flere skrev til mig, at den var virkelig god, men at den ikke passede i deres format, og at jeg endelig ikke måtte holde op med at skrive. Jeg fortsatte, og i 2010 fik jeg antaget en samling børnerim, men redaktøren fortrød og undskyldte sig med, at han havde haft influenza, da han læste manuskriptet. En måned senere blev samme manuskript dog antaget af det dengang nye forlag Turbine, og jeg fik overtalt Pernelle Laulund til at illustrere med sin vidunderlige, vanvittige streg. Sydbank Fonden donerede 500 eksemplarer af bogen, ”Hr. Gummihammer”, til børneafdelingen på Kolding Sygehus. Den handler nemlig om små væsner, der bor inde i kroppen og holder alle kroppens funktioner i gang. Bogen solgte godt til bibliotekerne, og første oplag solgte ud. Anmeldelser kom der stort set ingen af. Først da mit selvopfundne format med figurdigte for børn ”Skoven fra oven” udkom på Gyldendal, skete der noget.

Hvad er de vigtigste elementer i din arbejdsproces?
Når jeg skriver figurdigte, er det en motor at være dybt og nørdet optaget af et emne. Jeg angriber et skriveprojekt som en undersøgelse og formulerer en vinkel, som jeg vil underkaste emnet. Først laver jeg en figur, som jeg kan skrive teksten ind i. Figurens linjelængder hjælper mig til at bearbejde teksten, så der opstår noget uventet. For eksempel til min seneste bog, der handler om fugle, skrev jeg lister til de enkelte fugle med masser af fakta og associationer ud fra bestemte kriterier. Jeg er også glad for at vende og dreje ord og udtryk. Jeg kan vende tilbage til det samme figurdigt i flere år og blive ved med at omskrive det. Jeg leder efter noget, der indeholder en spænding, en tvetydighed, noget man ikke helt kan sætte fingeren på, der skal helst være flere lag. Det må gerne være enkelt og kompliceret på samme tid. Jeg er helt sikker på, at børn ikke forstår alle lag, men hensigten er ikke at forstå, hensigten er at opleve, ligesom hvis man kigger på et maleri.

Hvordan laver du research?
Jeg bruger meget tid på research primært på nettet, af og til engelsksprogede sites, hvor information om for eksempel fugle ofte er mere uddybende. I den forbindelse har jeg set en del videoer og film om de pågældende fugle for at få fornemmelsen af, hvordan de bevæger sig, måske kan jeg aflure deres personlighed? Jeg har også stor glæde af bøger, inklusiv ældre illustrerede bøger om dyr, planter, natur med smukke, nøjagtige tegninger, men informationerne må ofte dobbelttjekkes, da der jo kan være kommet ny viden.

Hvad er det hidtidige højdepunkt i din karriere?
Det må være, at min seneste bog ”Det sner med fjer”, der udkom på Vild Maskine, blev udtaget til ”White Raven 2021” af International Youth Library blandt 200 børne- og ungdomsbøger fra hele verden – heraf kun tre bøger fra Danmark.

Er du med i en skrivegruppe/har du en skrivemakker? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har været i skrivegruppe siden 2010. Det er en blandet gruppe – både med udgivne forfattere og håbefulde forfattere, og vi skriver i forskellige genrer. Vi bruger både hinanden til tekstgennemgang og sparring om alt, der har med vores forfatterskaber og skrivning at gøre. Jeg elsker at mødes med min skrivegruppe. Vi er i øvrigt ved at starte et skrivenetværk i Kolding, så vi kan få gang et større lokalt netværk.

Hvad laver du i din fritid?
Jeg har altid noget, der skal repareres, males, sys, klippes og klistres, og så nørder jeg med at udtænke og fremstille raffineret temapynt til arrangementer i vores Litteraturforening i Kolding, Litteratur6000, hvor jeg har siddet i bestyrelsen i en del år. Jeg kan godt lide at læse, men det kniber med tiden, derfor er jeg blevet storforbruger af lydbøger. Jeg elsker også billedbøger. Jeg har altid hadet sport, til gengæld kan jeg lide at gå tur – for eksempel i skoven.

Hvad synes du er det vigtigste ved at være med i BU-gruppen?
Jeg sætter stor pris på BU-gruppen. Folk er gode til at bakke hinanden op og dele viden.