Mød dit styrelsesmedlem: Birgitte Bregnedal

I løbet af den næste tid vil du her på hjemmesiden have mulighed for at møde dine BU-styrelsesmedlemmer. Vi har rystet posen med spørgsmål lidt – men ellers er konceptet det samme, som du kender det fra “Månedens BU’er”.

Af BU-gruppen - 14. december 2022

Vælger du selv fortællingen, eller vælger den dig?

Det svarer til at gå ud på folden og betragte flokken af heste. Her vælger jeg, hvilken hest der sadles op, og så stikker jeg fødderne i stigbøjlerne og sætter i fuld galop. Hesten får løse tøjler, så den selv vælger vejen, for jeg elsker at lade mig lokke og forføre undervejs. Samtidig forsøger jeg at sikre fremdrift og et vist hold i tøjlerne, så fortællingen hverken hopper på stedet, løber i ring eller stikker helt af.

Hvad gør du, når du går i stå i dit arbejde?

Så kommer værktøjskassen frem, den indeholder forskellige strukturmetoder til at afklare, hvilken historie jeg er i gang med at fortælle. Andre gange cykler jeg en tur eller slår græs med håndskubberen. Så popper der ofte en løsning frem, som ikke havde vist sig ved tasterne. Alternativt lægger jeg historien til side og kaster mig over en anden historie. Det gavner ofte processen at lade historierne lagre som en vin eller en ost, der heller ikke får kvalitet sådan ’huhej’.

Hvorfor meldte du dig ind i styrelsen?

Indimellem er forfatterlivet ensomt, derfor er det en stor fornøjelse og støtte at mødes med andre bogmennesker og udveksle erfaringer i Dansk Forfatterforening. Efter fem år som medlem følte jeg et ansvar for også selv at tage del i arbejdet og bidrage til forfatterfællesskabet.

Hvad er det sjoveste faglige arbejde?

Noget af det sjoveste er at mødes i styrelsen og sammen finde ud af, hvad vi skal sætte i gang af fyraftensarrangementer og kurser. Også vældig inspirerende at være del af Kursusudvalget og samarbejde med repræsentanter fra alle foreningens grupper om årets kurser.

Hvad er det fedeste ved at være medlem?

Det absolut fedeste er at møde forskellige forfattere og udveksle erfaringer fra vores branche, der er drevet af en enorm passion. Med årene er det også blevet til flere personlige og stærke venskaber.

Opfatter du dig selv som kunstner eller håndværker?

Uden håndværkskundskaber kunne jeg ikke skabe bøgerne, men selve udviklingen af historier betragter jeg som en kunst, så jeg er både kunstner og håndværker.

Hvor meget betyder en god redaktør for dig?

Den gode redaktør hjælper med at finde det unikke i mine tekster og støtter udfoldelsen af historiernes fulde potentiale. Med erfaring og faglighed er redaktøren afgørende som støtte og sparringspartner i de valg, der skal træffes for at skabe de bedste bøger.

Hvad er du mest stolt af?

Selve det at være forfatter og skrive bøger, gør mig enormt stolt. Evnen til at tage et stykke hvidt papir eller en blank side på computeren og så opbygge karakterer, skabe et univers og udvikle en historie med fremdrift og følelser. Det arbejde er da lige til at ranke ryggen af og føle sig værdig til et klap på skulderen. Derfor er jeg enormt stolt af at være medlem af BU-styrelsen i Dansk Forfatterforening og arbejde for vores fællesskab.

Klæ’r du dig tit ud som pelsdyr?

Aldrig, men jeg går tit tur med forfatterhunden Freja, der kender alle de pelsede kæledyr i nabolaget.

Hvordan opfatter omgivelserne dig, når du siger, du er forfatter?

Jobtitlen som forfatter tiltrækker noget mere interesse end dengang, jeg svarede ’Projektleder’ og ’Økonom’ når folk spurgte, hvad jeg lavede. Nye mennesker spørger altid ”Hvad har du skrevet?” og så vil mange vide, hvordan jeg får idéer, hvilket faktisk er noget af det letteste og sjoveste for mig som forfatter. Straks sværere er selve sorteringsarbejdet, for hvilke ideer er stærke nok til en bog, og hvilke er bare fikse indfald?

Hvis du kunne være kulturminister for en dag, hvad ville du så ændre?

Til morgen ville jeg fjerne den verdensrekord høje bogmoms i Danmark. Ved middagstid ville jeg genåbne alle biblioteker i de mindre byer. Om eftermiddagen ville jeg vedtage, at alle politikere og ledere som minimum skulle læse en skønlitterær bog om måneden og på den måde få større forståelse for mennesker forskellige fra dem selv.

Hvad er din yndlingsoverspringshandling?

At plukke blomster i haven og sætte dem i vand i vaser, jeg har fået forærende og arvet gennem livet indtil videre.