Mød dit styrelsesmedlem: Gunnar Wille

I løbet af den næste tid vil du her på siden have mulighed for at møde dine BU-styrelsesmedlemmer. Vi har rystet posen med spørgsmål lidt – men ellers er konceptet det samme, som du kender det fra “Månedens BU’er”.

Af BU-gruppen - 21. december 2022

Vælger du selv fortællingen, eller vælger den dig?
Jeg havde aldrig forestillet mig, at jeg skulle være forfatter. Jeg malede og lavede tegneserier, men en dag spurgte Niels Frid fra DR radio, om jeg ville lave noget til ham. I stedet for illustrationer lavede jeg tegnefilmsagtige lydbilleder, og da jeg senere fik mulighed for at lave bøger ud af de fortællinger, kom der en smal tegning de steder, hvor der var et lydbillede, og på den måde fik jeg skabt et udtryk, som ligger mellem roman og tegneserie. I dag ville man kalde det for grafisk novelle.

Hvor kommer ideerne fra?
Aner det ikke. De springer glade ud af mit hoved og ned på papiret. Og angående publikum, så var det børnene, der valgte mig. De forstod mine malerier og historier uden forbehold. På den måde blev jeg børnebogsforfatter.

Hvad gør du, når du går i stå i dit arbejde?
Jeg går en tur, tar en kop kaffe, laver tegninger som ikke skal bruges til noget. Gir mig til at arbejde på et andet projekt. Skrifter køn på hovedpersonen. Der er mange måder at komme videre på, og jeg finder stadig på nye tricks.

Har du altid samme proces, når du arbejder, eller er den ny for dig hver gang?
Med tiden har jeg udviklet en metode, som fungerer godt. Jeg skriver først et manus uden at tænke på, hvad det er, og hvad der skal ske. Det er bare med at komme derudaf. Laver en del skitser undervejs af karakterer, steder, kort og andet. Så printer jeg manuskriptet ud, lægger det ved siden af computeren og skriver det en gang til. Det gør jeg så igen og igen. Kan komme op på 11/12 omskrivninger. Og så går jeg i gang med at illustrere. Jeg arbejder med InDesign, så jeg selv kan lave layout undervejs.

Hvorfor meldte du dig ind i styrelsen?
Jeg er optaget af at skabe forbedrede vilkår for os kunstnere. Har gennem min lange karriere været i mange bestyrelser.

Hvad er det sjoveste faglige arbejde?
Når et vigtigt projekt får flyvehøjde, får en bevilling, får betydning.

Vælger du selv din illustrator/forfatter, eller vælger nogen for dig, og hvad vil du foretrække?
Jeg er begge dele, og jeg er ikke i stand til at vælge, men foretrækker helt sikkert at gøre det selv.

Hvad er det fedeste ved at være medlem?
Der er et fagligt fællesskab hvor man kan nørde fag med herlige kollegaer.

Opfatter du dig selv som kunstner eller håndværker?
Jeg opfatter mig selv som kunstner. Multikunstner.

Hvor meget betyder en god redaktør for dig?
En god redaktør er guld værd. En der kan læse med overblik, opdage små unøjagtigheder, påpege ulogiske ting, give ros, tage sig af kommaerne. Jeg elsker min.

Hvad er du mest stolt af?
Jeg har arbejdet som kunstner i 50 år, og jeg er mest stolt af det store sammenhængende værk, som jeg kalder Min Fragmenterede Fortælling. Bøger, film, tegneserier, malerier er en stor sammenhængende fortælling, hvor hver lille bog eller hvad det nu er, indeholder fragmenter af en større fortælling.

Klæ’r du dig tit ud som pelsdyr?
Nej, men jeg forklæder mig i farvestrålende tøj.

Hvordan opfatter omgivelserne dig, når du siger, du er forfatter?
Med respekt og nysgerrighed.

Hvis du kunne være kulturminister for en dag, hvad ville du så ændre?
Jeg ville sørge for, at budgettet blev lige så stort som forsvarsbudgettet.

Hvorfor har du valgt at være medlem?
Jeg anser det for vigtigt, at vi kunstnere samler os i faglige foreninger. Så mange som muligt.

Er du neurotisk mht. din arbejdsplads (indretning, udseende osv.)?
Nej, jeg kan arbejde de fleste steder, bare jeg kan sidde i fred. Helst bag en lukket dør.

Hvad er din yndlingsoverspringshandling?
Den er i forhold til husarbejde, selvangivelser o.l. og det er, at jeg giver mig til at arbejde med min kunst.