Mød dit styrelsesmedlem: Marie Priem

I løbet af den næste tid vil du her på hjemmesiden have mulighed for at møde dine BU-styrelsesmedlemmer. Vi har rystet posen med spørgsmål lidt – men ellers er konceptet det samme, som du kender det fra “Månedens BU’er”.

Af BU-gruppen - 27. februar 2023

Vælger du selv fortællingen, eller vælger den dig?
Det har jeg tit tænkt over. Når det gælder de bøger, jeg selv både tegner og skriver, er jeg efterhånden kommet frem til, at fortællingen nok vælger mig. Jeg har mange idéer, men dem jeg vælger at gå videre med, er dem jeg ikke kan slippe udenom. Hvis jeg kunne slippe udenom, tror jeg slet ikke jeg skrev eller tegnede dem.

Har du altid samme proces, når du arbejder, eller er den ny for dig hver gang?
Min proces begynder altid med et indre billede eller en tilstand, som jeg bliver nødt til at beskrive eller give form på den ene eller den anden måde. Hvis det skal blive til en bog, så skriver jeg teksten først og tegner bagefter. Men faktisk, så er tegningerne allerede klar i min indre biograf, når jeg sætter blyanten på papiret, for mens jeg skriver, skaber jeg også billederne.

Hvad er det fedeste ved at være medlem?
At få en masse kollegaer, som man kan sparre med, spejle sig i og have det sjovt sammen med.

Hvor meget betyder en god redaktør for dig?
Som illustrator har jeg kun prøvet at have tvivlsomme oplevelser med forlagsredaktører. Men når det handler om de bøger jeg selv skriver og tegner, så er det guld værd at have en udefra, som kan kigge på både tekst og illustrationer med skarpe øjne.

Hvad er du mest stolt af?
Min seneste bog i serien om skrædderkaninerne fra Papirskoven: “Skrædderkaninerne og Bingobjørnen rejser i tiden”. Undervejs vælger man selv, hvor man vil rejse hen. Man kan rejse til både fortiden, fremtiden og evigheden.

Hvad er din yndlingsoverspringshandling?
Jeg laver ingen overspringshandlinger. Når der er en fortælling eller et billede, der er vigtigt for mig, så sætter jeg mig ved tegnebordet og går i gang. Så venter jeg med alt det andet til bagefter.