Tak for årsmøde!

Af BU-gruppen - 4. marts 2024

Tak for et superfint årsmøde i lørdags.

Dagen startede med et interessant dyk ned i barndommen med forskerbriller, da historiker Ning de Conninck-Smith fortalte levende om barnelivet og synet på børn. Der gemte sig mange romaner og fortællinger i hendes foredrag, ligesom fantastiske steder at søge historisk viden.

Selve årsmødet blev styret roligt af Peter Hindsgaul.
Da illustratorerne har skabt deres egen gruppe, uafhængigt af BU-gruppen, skulle BU-gruppens vedtægter revideres. Det er mange år siden sidst, så der blev ryddet op og føjet til. Uden anmærkninger til selve vedtægterne blev de vedtaget og kan snart findes på hjemmesiden.

Uden illustratorerne i gruppen var det også nødvendigt at ændre antallet af stemmeberettigede styrelsesmedlemmer for at sikre et ulige antal og undgå stemmelighed. Derfor gik styrelsen et medlem ned.
Men da opgaverne i gruppen er de samme, blev tilføjet en ekstra suppleant.
Styrelsen har nu en forperson, seks medlemmer og tre suppleanter.

Efter samlet 10 år på posten som formand valgte Lise Bidstrup at træde tilbage.
Ditte Wiese blev valgt som ny forperson for BU-styrelsen.

Også Inge Duelund, Sally Altschuler og Lise Qvistgaard valgte at træde tilbage.
Et kæmpestort tak til dem alle fire for et fantastisk stort og dygtigt arbejde for børne-ungeforfatterne og -litteraturen!

Den nye styrelse består af:

Forperson:
Ditte Wiese.

Medlemmer:
Anne Sofie Hammer
Birgitte Bregnedal
Michala Elk (ny i styrelsen)
Gunnar Wille
Jette Rydahl Sørensen
Anna Bridgwater

Suppleanter:
Kim Langer
Maria Rørbæk (ny i styrelsen)
Lise Bidstrup

I begyndelsen af april mødes den nye styrelse – klar til at arbejde videre for børne-ungelitteraturen!