Hvad betyder kunstig intelligens for litterær oversættelse?

Oversættermagasinet Counterpoint har kunstig intelligens og oversættelse som tema i sit tiende nummer, hvor forfatterne også får ordet

Af Oversættere - 15. januar 2024

Kunstig intelligens har efterhånden været genstand for talløse debatter, artikler, foredrag og nyhedsindslag, og mange spørgsmål er blevet rejst om, hvad de nye teknologier betyder for litterære oversætteres rettigheder og arbejdsforhold, for slet ikke at tale om kvaliteten af fremtidige litterære oversættelser.

Hvordan har forfatterne det for eksempel med, at deres værker kan blive oversat af maskiner? Det giver de prisvindende og bredt oversatte forfattere David Diop, Brandon Mull og Lavinia Braniște hver deres svar på.

Derudover fortæller oversættelsesforsker Waltraud Kolb og ph.d. Damien Hansen om den nyeste forskning på området, og næstformanden i Europa-Kommissionens komité for kunstig intelligens forklarer, hvad kunstig intelligens kan betyde for forståelsen af ophavsret.

CEATL’s præsident Francesca Novajra fortæller om den europæiske oversættersammenslutnings arbejde med emnet det seneste år, og bestyrelsesmedlem Miquel Cabal Guarro deler ud af sine erfaringer med AI-teknologiens betydning for minoritiserede sprog.

Til sidst fortæller CEATL’s islandske delegerede Guðrún Catherine Emilsdóttir og Þórunn Hafstað om deres forbund, som skal være værter for organisationens årsmøde i 2024.

Counterpoint / Contrepoint er et online tidsskrift om oversættelse og oversættere. Det udgives af den europæiske paraplyorganisation for oversætterforbund, CEATL, men har en uafhængig redaktion bestående af oversætterne Hanneke van der Heijden (Nederlandene), Anne Larchet (Irland), Kaisa Ranta (Finland) og Juliane Wammen (Danmark). Tidsskriftet kommer to gange om året på engelsk og fransk, og det kan downloades og abonneres på gratis.

Illustrationer: Kaisa Ranta, med udgangspunkt fotos af Mister_fr CC-SA