AI for forfattere – modstander og medspiller

Kunstner og programmør Andreas Refsgaard introducerer algoritmer og kunstig intelligens på en engagerende facon og viser sjove, provokerende og tankevækkende eksempler på, hvordan disse giver mulighed helt nye kreative udfoldelser.

Med computeren som værktøj forsøger Andreas, gennem sine værker, at afmystificere computeralgoritmer og brugen af kunstig intelligens. Ved at lade folk spille musik kun med øjnene, lade algoritmer skrive videre på nyhedsartikler bag betalingsvægge og oprette en boghandel udelukkende med computergenerede science fiction romaner, viser han teknologiens kreative potentiale på en legende og lettilgængelig facon.

Samtidig dyrker værkerne også de fejl, computeralgoritmerne uundgåeligt laver, og peger dermed på de større samfundsmæssig og ophavsretsline problemstillinger omkring bias, overvågning og automatisering. Foredraget har særligt fokus på tekst, store sprogmodeller som ChatGPT og andre værktøjer, som forfattere kan afprøve selv efter foredraget.

Andreas Refsgaard har en baggrund som Cand.it fra ITU i 2014 og interaktionsdesigner fra CIID i 2015. Han arbejder med maskinlæring og algoritmer, og har udstillet og undervist på festivaler og universiteter verden over. Han udgav i 2021 bogen “Skabt af en kunstig intelligens” på forlaget Samfundslitteratur.

Aftenen er arrangeret af S i et samarbejde med DOF, BU og F og er åbent for alle. Der vil være øl, vin og vand i pausen. Tilmelding hos Anne Hjælmsø på anne@jpm.dk senest den 8. maj.

Alle medlemmer er velkomne, men skriv gruppetilhørsfold i tilmeldingen.