Fortællelinjer, pitch og forløb

Kurset vil præsentere os for metoder til at styre såvel korte som lange tekster, blandt andet ved at bruge pitching.

Alle grupper i forfatterforeningen arbejder med en eller anden form for storyline og plotstruktur, det er ikke forbeholdt fiktionsforfattere, også illustratorer, lyrikere og fagforfattere arbejder med narrativitet.

Pitching beskriver, hvad essensen i ens fortælling egentlig er. Ofte kan de problemer, man har med en tekst diagnosticeres ved at arbejde med pitchingen. Pitchen kan bruges af forfatteren selv, i ansøgninger og i samarbejdsrelationer. Får man lavet en skarp, klar pitch har man et nyttigt redskab, som tydeligt viser, hvad tekstens projekt er. Dette skelet kan danne udgangspunkt for synopsis m.m. og give et overblik, der giver forfatteren ro og er med til at holde kursen gennem hele den historie, man fortæller, uanset mediet.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Nikolaj Scherfig

Uddannet på den danske filmskole i 1989
Forfatter til en række spillefilm og tv-serier. Ørnens Øjne, Jesus og Josefine, Oskar og Josefine, Mikkel og Guldkortet, Broen I-IV, Heartless, Den Anden Verden.
Derudover formand for Danske Dramatikere og tidligere filmkonsulent på DFI.

Foto: Katrine Naumann

Bo Hr. Hansen

Uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole. Har skrevet fem digtsamlinger, senest ’Død og status’ fra 2011, nogle børnebøger, senest ’Mit Mareridt’ fra 2017 samt en lang række manuskripter til film, tv og teater. Blandt andet tre julekalendere i samarbejde med Nikolaj Scherfig, senest ’Den Anden Verden’ på DR.

Foto: Maj-Britt Soll