Fredagsbar arrangeret af s-gruppen

S-gruppen åbner igen for fredagsbar for alle foreningens medlemmer.
Kom tidligt og drik et glas vin, bliv oplyst, og drik lidt mere vin bagefter (der er også øl, for det skal der være). I denne omgang har vi inviteret Jørn Boisen
, ph.d. i fransk og docteur d’université i sammenlignende litteratur og lektor på Københavns Universitet. Om den spændende aften siger han selv:

Frihed, lighed, mistillid – Hvorfor er franskmændene så ulykkelige, og hvorfor er den franske litteratur så dystopisk? Hvor danskerne rutinemæssigt vurderes til at være blandt klodens lykkeligste mennesker, går det helt omvendt for franskmændene; de er blandt klodens mindst lykkelige, og de er det folk, der har mindst tiltro til fremtiden. Mistilliden gælder ikke kun fremtiden, den er altomfattende: globalisering, stat, regering, politikere, medborgere. Tilsvarende er fransk litteratur præget af en stærk kulturkritisk strømning, som man kunne kalde “deklinisme” – forfaldstænkning, og hvis stærkeste repræsentant for tiden er Michel Houellebecq. Det er imidlertid ikke nogen ny disciplin. Lige siden revolutionen har der været en stærk antimoderne strømning i fransk tænkning og litteratur. Men hvad har forfaldslitteraturen at byde på? Og hvorfor står den så stærkt netop i Frankrig?

Kom og lyt til en fantastisk formidler og et emne, der næppe kan blive mere aktuelt.

Tilmelding ikke nødvendig, men ønskværdig på authorsilvestri@gmail.com senest den 10/4.