Hvorfor skriver jeg?

Du har sikkert hørt svaret ’fordi jeg ikke kan lade være’.

På kurset her går vi nogle spadestik dybere og sætter fokus på, hvad der egentlig er drivkraften bag dit forfatterskab.

Gennem skriveøvelser skal vi sammen afklare og formulere egne grunde til at skrive. Hvad er det, du vil med dine tekster? Hvorfor er det vigtigt?  Kommer budskaberne klart nok frem?

Hvorfor sætter du dig overhovedet til tasterne?

Det skal du alt sammen blive klogere på, så du fremover kan bruge denne selvindsigt, når du skriver, når du skal søge om legater, eller når du bliver interviewet.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Tomas Lagermand Lundme (1973)

har siden sin debut i 1998 med romanen “Forhud” udgivet 40 bøger for børn, unge og voksne i mere eller mindre alle genrer. Lundme har derover skrevet over 50 stykker til scenen og 15 hørespil, krimiføljetoner og doku-dramaer til DR. Derudover har Lundme skrevet novellefilm og tv-serier for unge og voksne. Lundme har været forperson for Statens Kunstfons Legatudvalg for litteratur, tidligere vært på Radio 24syv. I dag medlem af den danske priskomite for Nordisk Råds litteraturpris for børn og unge, Forfatterskolens bestyrelse, Holberg-medajlen, Bisballe-fonden og en del af Kulturministeriets censorkorps ved landets scenekunstsskoler, underviser med bl.a. Sanne Munk Jensen på Manuskriptskolen for børnefiktion. Lundme er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, Forfatterskolen og Gøglerskolen.

Fotografi: Simon Knudsen.

Sanne Munk Jensen (1979)

er Cand.Mag. i Medievidenskab og Nordisk Sprog og Litteratur og debuterede som forfatter i 2002. Hun havde sit gennembrud i 2007 med den prisbelønnede YA-roman ”En dag skinner solen også på en hunds røv” og har siden skrevet YA-romaner både alene og sammen med andre forfattere – bl.a. ”Dig og mig ved daggry” med Glenn Ringtved, ”Tag gaden tilbage” med Sarah Engell og en ny, kommende roman med Kim Fupz Aakeson. Sanne har modtaget DR’s Orlapris, Gyldendals Børnebogspris og Kulturministeriets Forfatterpris for Børne- og Ungdomslitteratur. Udover romaner skriver hun også manuskripter til børnefilm og -TV og underviser på Brønderslev Forfatterskole og på Manuskriptskolen for Børnefiktion – bl.a. sammen med Tomas Lagermand Lundme.

Fotografi: HEIN Photography.