Krimi-masterclass med Ian Rankin

Den skotske krimiforfatter Ian Rankin er vært ved en master class i Dansk Forfatterforening. Masterclass’en har form af en dialog mellem Ian Rankin og en mindre gruppe danske forfattere, som har en særlig interesse i Rankins værk og metode.

NB! Kurset afholdes på engelsk!

Ian Rankin er en af Storbritanniens bedst sælgende forfattere. Han debuterede i 1986 med science fiction-romanen ‘The Flood’, men det er kriminalserien om den hårdføre, skotske politikommissær John Rebus, der er blevet hans varemærke.

Den første roman om Rebus, ‘Knots & crosses’ (da.: ‘Blodbrødre’), udkom i 1987, og den var startskuddet for Ian Rankins efterhånden lange og toneangivende krimiforfatterkarriere.

Den populære krimiforfatter har vundet et hav af priser for sine bøger, blandt andre Palle Rosenkrantz-prisen i 2001 for ‘Fortids synder’, der er nummer otte i rækken af Rebus-bøger.

I 1997 modtog Ian Rankin Englands fornemste krimipris, The Golden Dagger, for ‘Fortids synder’. En pris, der tidligere er blevet tildelt blandt andre John le Carré og Colin Dexter.

Rankins første Rebus-roman udkom på dansk i 1995 under titlen ‘Blodbrødre’. ‘Gamle fjender’ er den 21. bog i serien om John Rebus, der har sat sit udødelige aftryk på krimigenren de sidste tre årtier.

Underviser(e)

Ian Rankin

Ian Rankin er født i Cardenden i 1960, han bor nu i Edinburgh sammen med sin kone og sine to sønner.

(Foto venligst udlånt af forlaget Klim)