Mød en mester: Linn Ullmann

Den prisbelønnede, norske forfatter Linn Ullmann (f. 1966), som også er litteraturkritiker og journalist, er vært ved en såkaldt ’Masterclass’ i Dansk Forfatterforening

Ullmann debuterede i 1998 med romanen Før du sover, der allerede før den norske udgivelse blev solgt til forlag i 15 lande. Siden er fulgt de anmelderroste romaner Når jeg er hos dig, Nåde, Et velsignet barn, Det dyrebare og i 2016 De urolige, der var nomineret til Nordisk Råds LitteraturprisAktuel med romanen Pige, 1983.

Masterclass’en har form af en dialog mellem Linn Ullmann og en mindre gruppe danske forfattere, som har en særlig interesse i Ullmanns værk og metode. Hun inddrager med stor kunstnerisk overbevisning biografiske og dokumentariske elementer i sine romaner. Linn Ullmann fortæller om sit forfatterskab, sin kreative proces og sine erfaringer med at bruge sin egen (familie-)historie i sine bøger; hvilke overvejelser, hun har gjort sig, og hvilke æstetiske og andre konsekvenser, det har haft for hendes forfatterskab.

Samtale med Linn Ullmann

Underviser(e)