Masterclass: Miniplottet

Ikke alle plots følger Aristoteles definition af en historie som en fortælling der har en begyndelse, midte og en slutning. Nogle historier har kun én af delene; En midte eller en slutning eller måske endda kun en begyndelse.

Nogle historier har sågar heller ikke en klart handlende hovedperson. I disse historier handler hovedpersonen enten kun lidt eller overhovedet ikke. Og uden karakterens aktive handling, uden en klar begyndelse, midte og slutning  – De grundlæggende forudsætninger for et plot, er det svært at skabe en sammenhængende historie der på trods af sine mangler giver læseren en fornemmelse af at de alligevel har læst en helstøbt velkomponeret historie.

Men det er bestemt ikke umuligt. Både filmens og litteraturens verden er fuld af fremragende eksempler på MINIPLOTTET.

På denne ultrakoncentrerede Masterclass gennemgår vi bl.a:

• Hvordan man driver en historie med en passiv protagnist.
  • fremdriftproblemet og dets løsninger i Miniplottet.
  • 5 ydre plotrammer der altid virker i Miniplottet.
  • Paralel og ensembleplottet
  • Kronologi og minimalisme
  • Den interne konflikt og karakter udvikling
  • HVordan man finder den tematiske ramme
  • Den åbne slutnings anatomi.

Læs om Dan Hoffmann her

Tilmelding inklusive en begrundet ansøgning sendes senest 19. februar til: kursus@danskforfatterforening.dk

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Dan Hoffmann