Plot. Masterclass

Kurset strækker sig over to dage.

Om kurset

Hvordan slutter din historie? Forløser slutningen historiens emotionelle kerne? Opbygger den suspense fra start til slut? Hvilke suspense-mekanismer bruger du? Hvordan er dine karakterer orkestreret? Rejser plottet effektivt et dramatisk spørgsmål? Hvordan udvikler plottet historiens tema?

Hvis du ikke kender svarene på disse spørgsmål, er det klart, hvorfor din historie måske har et problem. Men at løse disse og flere problemer, behøver ikke at være en kamp.

Dan Hoffmanns har mange års erfaring som manuskriptkonsulent for den professionelle, danske og amerikanske filmbranche, og denne erfaring vil han dele med dig i denne intensive workshop, hvor vi gennemgår de mest almindelige (og nogle ualmindelige) årsager til plotproblemer og deres mange løsningsmodeller.

Via en “No – Nonsense” indfaldsvinkel kigger vi på hvordan de rigtige spørgsmål, stillet på de rigtige tidspunkter, kan lære dig selv at gennemskue både årsagerne til og løsningerne på plotproblemer.

Kurset veksler således imellem teori og praksis og du vil få mulighed for at få belyst løsningsmodeller for dit eget manuskript eller projekt.

På teoridelen gennemgås 12 af de mest afgørende manuskriptproblemer, heriblandt:

• De 12 grundlæggende plot strukturer
  • Hvordan man identificerer sit plots funktion.
  • Slutning, resolution, forløsning, afslutning?
  • Mere end blot 3 akter. – Den udvidede 3 akts struktur i enhver historie.
  • Hvordan man, via sit plot, kan bygge en emotionel rutsjebane, der tager sit publikum med storm.
  • Suspensens anatomi.
  • Karakterer eller karakterisering?
  • Ekspositionsproblemet, løst.

Deltagerne skal medbringe og ganske kort fremlægge en kort synopsis (max en halv side) til en roman. Synopsen må ikke være konceptuel i sin beskrivelse, eller beskrive temaer eller tanker.

Kun, det der sker i romanen, romanens handling, er gyldigt.

Tilmelding

Skriftlig tilmelding senest 26. august 2015 til kursussekretæren:kursus@danskforfatterforening.dk

Kursusgebyr medlemmer: 0 kr.

Kursusgebyr associerede medlemmer: 400-
Kursusgebyr ikke-medlemmer: 800,-
Ved afbud efter 26. august refunderes kursusgebyr ikke. Ved aflysning af kurset refunderes kursusgebyr.

Underviser(e)

Dan Hoffmann