Plotudvikling online

Kurset er et grundlæggende og praktisk hands-on kursus i plot.

Der arbejdes blandt andet med sammenhængen mellem karakter og plot, hvordan plottet drives fremad, forskellen på arke- og miniplot, samt værktøjer som hovedkonflikt, den naturlige historie, fortællelinjer og plotkort. Kurset er et intensivt forløb over to måneder, hvor deltagerne har mulighed for at deltage i en lang række Zoom-møder og online-lektioner.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Kursusplan:

1. august Kickoff kl: 20:00 – 21:00

16: august: lektion 1: Et godt sted at starte

16: august: lektion 2: Karakter og bevægelse

1. august: lek 3: Om at drive en fortælling: Projekter og planer

1. august: lek 4: Mere om at drive en fortælling: Hændelser og katastrofer

1. august: Studiegruppe kl. 20 – 21

1. august: lek 5: En definition af plot

1. august: lek 6: Mere om karakterer og deres bidrag til plottet

1. august: Studiegruppe kl. 20 -21

1. september: Seminar: Den naturlige historie kl. 20 – 22.

1. september lek 7: Om aktive og passive hovedkarakterer

1. september lek 8: Om arkeplot og miniplot

1. september: lek 9: Hovedkonflikten

1. september: lek 10: De syv grundfortællinger og den indre og ydre fortælling

1. september: lek 11 En matrix af mulige slutninger

1. september: lek 12 Fortællelinjer, spor og plotkort

1. oktober: Seminar: akter og vendepunkter kl 20 – 21:30

1. oktober: Afrunding og evaluering kl. 20 – 21.

Underviser(e)

Malene Kierkegaard

er filminstruktør fra Den Danske Filmskole og driver Plotværkstedet. Hun har i 25 år arbejdet med dramatik, idé & manuskriptudvikling og er i dag skønlitterær forfatter.
I årerne 2003 – 2007 var hun chef for DR Radio Drama (tidl. Radioteateret) og efteruddannede sig i USA; ”The Disciplin of Innovation” på SRI international, Stanford University og ”Strategy and Leadership” på Kellog School of Mangement, Northwestern University.
Med Plotværkstedet har hun bl.a undervist i Dansk Forfatterforening, Danske Skønlitterære forfattere, Den Danske Scenekunst Skole (Dramatisk skrivekunst), Forfatterskolen for Børnelitteratur, Danmarks Medie og Journalisthøjskole, FGK i Holstebro, Vallekilde Højskoles skrivelinje og Forfatterskole for unge i Midt- og Vestsjælland.

Fotografi venligst udlånt af Malene Kierkegaard