Se filmen “Civil War” i Grand Teatret

En lille gruppe journalister vover sig igennem kaos med kurs mod Washington, mens en ny borgerkrig hærger USA. Der stilles store etiske spørgsmål i denne fiktionsfilm, der vækker debat netop nu. Efter filmen samtaler den dygtige og prisvindende pressefotograf Mads Nissen med Stephanie Caruana, der udover sit virke i foreningen er filmredaktør og journalist.

Filmen hylder den klassiske journalistrolle og undersøger, hvad der sker, hvis institutioner falder. Landskabet i filmen ligger øde hen, som at være i et skydespil. Det er flot filmet, heftigt klippet og med et vildt soundtrack. Gode kræfter som Kirsten Dunst, Wagner Moura og Cailee Spaeny giver stærke præstationer, bakket op af Nick Offerman og Jesse Plemons i birollerne.  Instruktør Alex Garland har markeret sig som instruktør og manuskriptforfatter med film som ’28 Days Later’, ‘Ex Machina’ og ‘Men’.

Efter filmen fortæller Mads Nissen om dokumentarbilledets vilkår, deler ud af egne erfaringer med at gå tæt på mennesker under pres – finde motivet, hvor en fredelig hverdag er sat ud af spil: i Amazonas, i Colombias narkokrige eller efter Ukraine-invasionen.

Aftenen er arrangeret af Dansk Journalistforbund, og alle ordinære medlemmer af organisationer, der har aftale med Copydan, er velkomne.

Det er åbent for alle rettighedshavere og gratis.

Læs mere og meld dig til her: