Skriv en hilsen til en fængslet kollega

I et fængsel i Cairo sidder en ung digter, Galal El-Behairy, der i august 2021 havde afsonet en dom på tre års fængsel for en digtsamling, der aldrig er udkommet. Myndighederne fandt på nye anklager, så han sidder der endnu — uden at have fået en dom. Der er mange som ham.

Dansk PEN har tradition for at sende hilsner til fængslede kolleger rundt om i verden ved årets slutning, og i år sker dette i et samarbejde med Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere i håbet om at det kan blive en fast tradition for danske, organiserede forfattere.

Medlemmer fra alle tre foreninger samles i år og skriver hilsener til nogle af de mere end 100 kolleger, der sidder bag tremmer i bl.a. Iran og Kina, Saudi Arabien, Belarus, Egypten, Vietnam, Tyrkiet, og andre steder i verden, hvor myndighederne forfølger, fængsler, eller i værste fald dræber forfattere og andre skribenter, der siger eller skriver noget, som magthaverne ikke kan lide. Vi sender også hilsner til familierne til forsvundne eller dræbte skribenter, så de ved, at deres kære ikke er glemt.

Vi mødes over et glas hjemmelavet gløgg og Lone Theils’ skønne æbleskiver d. 5. december mellem kl. 16-19 i Strandgade. Her vil Mille Rode fra Dansk PEN først fortælle om nogle af de forfattere, hvis sager PEN arbejder med, og som er blandt dem, vi skal sende hilsener til. Medbring gerne postkort UDEN religiøse motiver, jule- og nissemotiver samt kuverter. Portoen sørger vi for.

ALLE ORDINÆRE MEDLEMMER ER VELKOMNE UANSET FAGGRUPPE! Censur og forfølgelse skelner ikke mellem genrer.

Arrangører: Dansk Forfatterforening, Danske Skønlitterære Forfattere og Dansk PEN

Se mere her: https://danskforfatterforening.dk/confined-connections/