Universbygning og historie-verdener – Hald

Om kurset

Skriver eller tegner du bøger, noveller, film/TV, teaterstykker eller en andre typer historier, hvor det er vigtigt at gennemtænke hvilket samlet univers, der ligger til grund for din historie og persongalleri?

Kursets hovedmål er todelt: Du lærer systematisk at konstruere fiktive verdener, der virker – uanset medie. Du lærer også, hvordan interaktion både fysisk og digitalt kan udvide og udforske din fiktive verden og historie på nye måder.

Vi ser på eksempler på historieverdner fra bøger, film, tv-serier og spil. Hvordan arbejder du med dit universkoncept, tema, regler, interaktioner, gåder, genrer og lokalitet? Og hvordan kan du indbygge frustration, kamp og konflikt i din verden? Vi arbejder med hvilke konflikttyper, man typisk ser indbygget i historieverdner uden for selve plottet i fortællingen.

Kurset spænder over en weekend, hvor vi samarbejder om at opbygge nye interessante universer. Kurset er praktisk orienteret, kræver ingen forudsætninger udover nysgerrighed, og deltagerne arbejder sammen om at skabe nye historieverdner, personer, konflikter og interaktioner, som ved kursets afslutning præsenteres for resten af holdet.

Morten Brunbjerg er freelance forfatter og blandt andet en af Danmarks eneste computerspilforfattere. Han har skrevet manuskripter og skabt historieverdener for nogle af de største kreative virksomheder i Danmark. Morten underviser også i at skrive og er tilknyttet Plusord som skønlitterær redaktør.

Valdemar Schultz Andreasen er uddannet Dramaturg og Digital Designer fra Aarhus Universitet, har været performer for egnsteater Cantabile 2 og er fungerende Game/Level Designer for Throughline Games. Han underviser i spiludvikling på Vallekilde Højskole, har arbejdet med Escape Room-firmaet Mystery Makers, samt afholdt flere foredrag om computerspil, bl.a. for Dansk Filosofisk Selskab ved Årsmødet 2016

Tilmelding

Motiveret tilmelding senest 22. juni 2016 til kursussekretæren:kursus@danskforfatterforening.dk

Ved afbud efter 22. juni 2016 refunderes kursusgebyr ikke. Ved aflysning af kurset refunderes kursusgebyr.

160623 Kunstfonden_LOGO_small_JPG

Underviser(e)