Workshop “Giv stemmerne liv og karakter”

Hvordan arbejder du med at få hoved- og bipersonernes karakter til at afspejle sig i sproget? Hvordan giver du bedst forskellige personer distinkte stemmer, uden at de lyder karikerede eller utroværdige? Her får du de bedste råd og øvelser til at gøre hver karakter særlige, både i dialog og beskrivelser fra deres synsvinkel.

Underviser Christina E. Ebbesen fortæller om, hvordan man får sine karakterer til at lyde og føles som unikke og særegne personer med hver deres liv og mål udenfor teksten. Undervisningen kommer til at inkludere adskillige skriveøvelser, som deltagerne læser for hinanden i grupper.

Der vil være eksempler fra litteraturen. Det er ikke en forudsætning for deltagelse, men læs f.eks. gerne nogle sider af Griberen i rugen af J.D. Salinger og et par kapitler af Ravnedrengene af Maggie Stiefvater — og kom gerne med eksempler selv.

Deltagerne vil arbejde med karakterers rolle i fortællingen (f.eks. gruppens hjerte, det sjove sidekick, inspirerende leder, generte teenager og andre arketyper), men også med hvordan identitet, attitude og opfattelse betyder noget for, hvordan en karakters stemme lyder i teksten.

Redskaber som diktion, sætningslængde, sætningsstruktur og dialekter berøres også, men det vil primært handle om at forstå, hvad der får to karakterer til at lyde forskelligt, selv hvis de kommer fra meget ens baggrunde. Det er nemt nok at give en kongelig, en bilsælger eller en rocker forskellige stemmer, men hvad nu hvis karaktererne har samme baggrund, er i familie eller lignende, hvordan gør du så stemmerne forskellige? Alt det ser vi nærmere på på de to workshopdage.

Christina E. Ebbesen er præst for de døve i Vestdanmark ved siden af sit forfatterskab, hvor hun skriver episk fantasy for voksne.

Workshoppen forløber over to gange d. 24. august og ugen efter d. 1. september. Man forventes at møde op begge dage.

Der servereres kaffe og te, men medbring selv frokost.
Tilmelding: sinusreuss@gmail.com senest den 10. august.

Primært for: S, men alle medlemmer er velkomne. Skriv gruppetilhørsforhold i tilmeldingen.