Zinklarprisen uddeles til den bulgarske forfatter Georgi Gospodinov ved legatreception

Zinklarprisen på 100.000 kr. uddeles ved et festligt arrangement i Dansk Forfatterforening fredag d. 10. september, hvor Georgi Gospodinov interviewes på engelsk af Merete Pryds Helle.

Georgi Gospodinov er oversat til over 25 sprog, og Zinklarprisen får han særligt for sine noveller. På dansk kan man læse novellesamlingen Blinde Vajsja og andre noveller (Jensen & Dalgaard, 2018) samt tre af hans romaner.

Gospodinov er udpeget af en jury bestående af forfatter og oversætter Rasmus Hastrup, litteraturanmelder og oldermand i Litteraturkritikernes Lav Kamilla Löfström samt lektor ved Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet Torben Jelsbak.

Alle er velkomne.