Find oversætter

Månedens fagforfatter – Hans Peter Bech

Jeg er nysgerrig og elsker research. Min udfordring er at begrænse mig til det nødvendige.

Af De faglitterære - 3. marts 2019

Hej Hans Peter Bech – vil du præsentere dig for os?

I eftersommeren 2007 startede jeg som blogger. Bogen The New Rules of Marketing and PR af David Meerman Scott, gav mig ideen til at skrive til det offentlige rum uden samtidigt at skulle kæmpe om pladsen i de traditionelle medier. Bloggene (hpbech.dk og tbkconsult.com) gav mig mulighed for at afprøve min skrivelyst og teste, om der var læsere til mine ord. Det var der. I 2012 blev en artikel om planlægning i små virksomheder for lang og endte i stedet som en lille gratis e-bog på 41 sider. Det var bestemt ikke noget litterært mesterværk, men blev alligevel downloadet tusindvis af gange. Management Consulting Essentials udkom i 2013, og i 2015 udgav jeg Building Successful Partner Channels, der er blevet en international bestseller. I 2017 kom min første danske bog, Fra Damgaard til Microsoft, der i 2018 blev udgivet på engelsk med titlen 5,460 Miles from Silicon Valley.

Hvad udmærker dine bøger sig med?

Jeg skriver om international forretningsudvikling, som er en udfordring for alle virksomheder verden over. Mine bøger videregiver mine egne og andres oplevelser, erfaringer og praktiske råd, men understreger også, at der ikke findes en opskrift på forretningsmæssig succes. Læserne må selv vurdere hvilke eksempler og råd, der passer bedst til deres virksomhed og situation.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Fra Damgaard til Microsoft var min første danske udgivelse og min første erhvervsbiografi. En grundigt researchet beretning om en af Danmarks største erhvervssucceser, der bekræfter min tese om, at der ikke findes en opskrift på succes, og at djævlen altid ligger i detaljen. Flere læsere har kaldt bogen for Danmarks bedst dokumenterede iværksætterhistorie, og det ærgrer mig lidt, at jeg ikke selv har fundet på at give bogen den undertitel. Bogen punkterer mange myter om iværksætteri og forretningsudvikling i Danmark og repræsenterer en ny type erhvervslitteratur, hvor omstændigheder og personprofiler tillægges samme vægt.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Der er en verden til forskel på erhvervslivet set udefra og indefra. Den blankpolerede overflade, som virksomhederne selv vedligeholder, og den fremstilling, som medierne producerer, repræsenterer ikke virkeligheden.  At kunne lære af andres fejl og successer kræver, at man får en mere detaljeret og ærlig fremstilling af situation, forløb og resultater. Den ønsker jeg at give, fordi min erfaring er, at den type fortælling har størst værdi for andre.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Jeg læste alene i 2018 over 40 bøger, og mine favoritter er og bliver beretningerne fra det virkelige liv. Michael Valeurs Hjemløs toppede listen, men også John Carreyrou’s Bad Blood og Nick Bilton’s American Kingpin var store læseoplevelser. Jeg fascineres over det enorme researcharbejde, som forfatterne udfører, og deres evne til at grave helt derned, hvor fakta ligger. Specielt Bad Blood er et godt eksempel på, hvordan organisationer er i stand til at bilde offentligheden hvad som helst ind og slippe af sted med det, indtil en ressourcestærk journalist får mistanke og bider sig fast.

 

Hvad skriver du på lige nu?

Going Global on a Shoestring er planlagt til udgivelse inden sommerferien. Det er en bog med tips og tricks til små virksomheder, der har mod på international ekspansion. Danmark udgør under ½ procent af verdensmarkedet, og det er sjældent nok til at udnytte et potentiale fuldt ud. Jeg har interviewet 30 virksomheder, og deler deres og mine egne historier og erfaringer. En bog om digital transformation og nye ledelsesformer er også på tegnebrættet.

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?

Mit arbejde følger et fast program, som planlægges for en måned ad gangen. Når jeg ikke har eksterne aktiviteter, er det op klokken 7, barberes, 20 minutters yoga, i bad, morgenmad og ved computeren senest kl. 08:30. Kl. 12 en tur på 5 km i skoven, frokost og arbejde igen fra 14 til 18. På mandage går jeg de 5 km til Hillerød og arbejder hele formiddagen på Kaffebaren, hvor jeg også af og til interviewer til mine blogposts.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Jeg er nysgerrig og elsker research. Min udfordring er at begrænse mig til det nødvendige. Jeg bruger værktøjer som Scrivener og Endnote, som hjælper mig med at holde styr på materialet, ligesom alle interviews optages, så jeg kan genhøre, hvad der blev sagt.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

Mit forfatterskab, der primært retter sig mod et engelsklæsende publikum, er nok lidt atypisk. Min målgruppe er på ca. 5 millioner læsere verden over. Heraf er kun de ca. 25.000 i Danmark. Med Internettet som den primære researchbase og selvudgivelsesplatforme som ADP og IngramSpark er der meget kort vej mellem forfatteren og målgruppen. Markedsføringen er den største udfordring, men via de sociale medier kan jeg nå de fleste af mine potentielle læsere, uanset hvor de befinder sig.

2004 - 2019 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte