Månedens fagforfatter: Trine May

Den første bog, jeg skrev, har haft stor betydning, fordi den medførte, at jeg kunne sige mit job op og få et helt andet liv.

Af De faglitterære - 3. september 2019
Hej Månedens medlem af F-gruppen  – vil du præsentere dig for os?

Jeg hedder Trine May, og jeg lever af at skrive læremidler til grundskolens danskfag. Jeg er oprindelig uddannet lærer og virkede også som sådan i en årrække, men de sidste mange år har jeg levet som freelanceforfatter. En stor del af mit liv bruger jeg også på at holde kurser og foredrag rundt omkring i landet.

Hvad udmærker dine bøger sig med?

Mine bøger spænder vidt – både hvad angår målgruppe og indhold, men det meste jeg har lavet, handler om formidling af moderne børne- og ungdomslitteratur.

Der findes mange undervisningsbøger til danskfaget, og jeg har tit fået at vide, at mine er ret ambitiøse på elevernes vegne. Der blev grinet lidt, da jeg for mange år siden introducerede forholdsvis avancerede begreber, som fx intertekstualitet, til elever i 3. klasse, men i dag er det ret almindeligt.

Gennem mange år i faget bliver man selvfølgelig dygtigere til at skære et godt ‘didaktisk design’, som det lidt poppet kaldes, og kunsten er at engagere eleverne i litteraturen gennem en samarbejdende og kreativ og tilgang, der stilladserer dem grundigt, så de ikke blot oplever det, de læser som gode historier, men som litteratur.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Den første, jeg skrev, Fantastiske fortællinger, har haft stor betydning, fordi den medførte, at jeg kunne sige mit job op og få et helt andet liv. Men Fandango har også betydet rigtig meget for mig, fordi det er et stort dansksystem fra 0.-9. klasse, som har taget over ti år at udvikle og skrive.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Det er en tilfældighed, at jeg lige er havnet på denne hylde. Da jeg var lærer, havde jeg ikke forestillet mig, at jeg nogensinde skulle være andet, men en dag blev jeg opfordret til at indsende et undervisningsforløb, jeg havde lavet i forbindelse med et eksamensprojekt. Det er næsten 20 år siden, og jeg har levet af det lige siden. Jeg har ingen ønsker om at skrive skønlitteratur.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Det er egentlig ikke andre lærebogsforfattere, men i høj grad forfattere af børne- og ungdomslitteratur. Jeg læser stort set alt, hvad der udkommer til børn og unge. Og er der noget, jeg finder interessant (og det er det tit!), bliver jeg inspireret til at formidle det til andre; børn, lærere, studerende, bibliotekarer osv.

Hvad skriver du på lige nu?

Jeg har altid gang i flere projekter på samme tid. For tiden fylder arbejdet med Gorilla rigtig meget. Det er en digital undervisningsplatform om multimodalitet, jeg har arbejdet på de sidste tre år, og som nu begynder at tage form. Det har været sjovt og lærerigt at udvikle et digitalt produkt, da jeg ellers er et udpræget bogmenneske. Herudover arbejder jeg på en serie danskbøger til udskolingen. Serien hedder Kongerækken, og hver bog i serien præsenterer en kulturpersonlighed, der har relevans for danskfaget, og som en konge rager op over alle andre i feltet. Den første bog til serien handler om Anders Matthesen, og dens fokus er på retorik, sprog og humor. Jeg skriver serien sammen med mine to sønner, og Anders har selv været med inde over i form af interviews, film m.v.. Det her er ret sjovt.

Hvordan ser din almindelige arbejdsdag ud?

På to måder. Mit arbejdsår er opdelt i måneder, hvor jeg skriver og måneder, hvor jeg turnerer rundt i landet med kurser og foredrag.

Når jeg skriver, har jeg det ikke sådan, som jeg ved mange andre forfattere har, at de ‘går på arbejde’ kl. 9 hver morgen og slutter om eftermiddagen. Jeg går godt nok i gang hver morgen, men kan sagtens også arbejde om natten. Mit arbejds- og fritidsliv smelter fuldstændig sammen. Jeg kan også godt lide at arbejde andre steder end i mit hjem. Jeg har i alle årene opholdt mig i udlandet i perioder, hvor jeg har arbejdet rigtig godt.

Når jeg er på landevejen, skal jeg være superfrisk og klar i hovedet, når jeg går på med et foredrag eller kursus. Jeg laver intet andet på sådan en dag. Jeg pakker selvfølgelig arrangementerne, så jeg måske har en hel uge i Jylland, så der ikke bliver så meget transport.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Mange forfattere researcher ude i virkeligheden. Men mit researcharbejde foregår for det meste ved skrivebordet. Det er i form af læsning af ny forskning inden for mit felt. Som udvikler af læremidler er man nødt til at holde sig opdateret inden for didaktik, læseforskning, forskning i børns medievaner osv. Og som nævnt tidligere orienterer jeg mig virkelig meget i, hvad der udkommer af skønlitteratur for børn og unge.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i dag?

Mit indtryk er, at den har det godt. Den del af faglitteraturen, mine bøger befinder sig i, er jo undervisningsbøger, og for nogle år siden kunne jeg godt være bekymret for bogens overlevelse, da rigtig mange læremidler gik over til digitale løsninger. Det har dog vist sig, at bogen er overlevet, og jeg er slet ikke i tvivl om, at vi altid vil have bøger i undervisningen. Jeg synes, at der er en ret god balance mellem det digitale og det analoge i skolen i dag.

Findes der nogen anden forfatters bog, som du gerne ville have skrevet?

Faktisk ikke. Jeg synes, det er helt perfekt, at det er J. K. Rowling, der har skrevet Harry Potter.