Ole Steen Hansen tildeles Dansk Forfatterforenings faglitterære pris 2019

Af De faglitterære - 18. november 2019

Den 22. november uddeler de faglitterære forfattere i Dansk Forfatterforening Årets faglitterære Pris for 47. gang. Den faglitterære pris er på 75.000 kr. og finansieres af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur og blev uddelt for første gang i 1973.

Den faglitterære pris gives til forfattere, der repræsenterer det bedste indenfor formidling af et ellers svært tilgængeligt stof. Blandt tidligere modtagere af den faglitterære pris er bl.a. Ebbe Kløvedal Reich, Lise Warburg, Tor Nørretranders, Peter Olesen, Anne Knudsen, Henrik Wiwel, Jørn Lund, Karen Syberg, Peter Øvig Knudsen, Søren Ryge Petersen, Tom Buk-Swienty, Steen Hildebrandt og Anja C. Andersen. I år uddeles prisen til Ole Steen Hansen.

Som en alsidig og bredt favnende forfatter har Ole Steen Hansen siden 1986 udgivet mere end 100 titler for alle aldersgrupper på forlag i ind- og udland. Den faglitterære pris gives både for det samlede forfatterskab og for de seneste, omfattende værker: Skudt ned – flystyrt i Danmark 1939-45 samt DC-3’eren fra Roskilde … og alle de andre. Om den sidste skrev en norsk anmelder, at bogen om DC-3’eren var som at få hele det 20. århundredes historie fortalt gennem en flyvemaskine.

Mennesker og deres skæbner har altid stået i centrum, uanset om Ole Steen Hansen har skrevet om Vietnams geografi og historie, om kinesiske traditioner og forfædredyrkelse, om flyvning og flyvehistorie eller om livet i det kommunistiske DDR. Han sætter navne og ansigter på de englændere, der befriede Danmark i 1945, men også på tyske flygtninge, der samme år kom til landet i stort tal.

Ole Steen Hansen leverer fortællinger på et solidt, fagligt grundlag, der kobler det store overblik med myriader af detaljer. Illustrationssiden taler for sig selv hos prismodtageren, der er en begavet fotograf, som har opnået international anerkendelse for sine dristige flyfotos optaget fra vinduer og døre på et fly i luften. Ole Steen Hansen demonstrerer den britiske kunstflyvemester Lauren Wilsons eminente elegance med et nærbillede af hende taget på få meters afstand, mens hun hænger på hovedet over skyerne i sin lille, røde dobbeltdækker med hestehalen pænt pegende nedad mod Sydvestengland.

Ole Steen Hansen er i år med sin seneste udgivelse her op til 30-årsdagen for Murens fald aktuel med den underholdende og tankevækkende bog: Syngeklubben, leipzigerne og andre mennesker fra DDR.

Prisoverrækkelsen sker ved en reception hos

Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, 1401 København K,

fredag den 22. november, kl. 16-18.

Forlægger Ulrik T. Skafte, Forlaget Turbine, motiverer prisen til Ole Steen Hansen.

For yderligere oplysninger:
Frank Egholm, formand for de faglitterære forfattere
Dansk Forfatterforening, 40 87 44 02, egholm@egholm.nu