Mød årets faglitterære forfatter

Af De faglitterære - 8. november 2020

Fredag den 6.november skulle vi have fejret Annette Lassen som af F-Styrelsen er valgt til at modtage årets faglitterære pris – en pris som vi på vegne af Kulturministeriet har uddelt siden 1973.

For første gang har vi måttet udsætte fejringen indtil Corona restriktionerne er lettede. F-Styrelsen valgte i stedet for at holde en lille, lukket forpremiere på fejringen, hvor næstformand i F-gruppen, Anne Rosenskjold, holdt en lille tale og overrakte en buket blomster.

Når corona-truslen er forsvundet, vil der blive afholdt en egentlig prisfest.

Fredag den 19.11., kl. 16-18 kan du møde Annette Lassen til et virtuelt møde. Hun vil fortælle om sine overvejelser, når hun skal formidle til læsere, der ikke troede, at de interesserede sig for de gamle tekster.

Hendes forskningsfelt er middelalderlitteratur med fokus på norrøn litteratur som fx de islandske sagaer. Gennem sin forskning har hun opnået international anerkendelse og formået at forny interessen for disse gamle tekster.

Det er enhver videnskabsformidlers drøm at ramme et bredt publikum med sin engagerede forskning. Det må man sige er lykkedes for Annette Lassen, der fra sin plads på universiteterne i København og Reykjavik formidler ny viden om de gamle islandske sagaer.

Foreløbigt program:

Kl. 16                  Velkomst ved Henrik Poulsen, formand for F-Styrelsen

Kl. 16.05            Præsentation af årets prisvinder Annette Lassen ved Anne Rosenskjold, næstformand i F-Styrelsen

Kl. 16.10            Annette Lassen om kunsten at formidle forskning til et bredt publikum

Kl. 16.40            Spørgsmål fra deltagerne

Kl. 17.00            Præsentation af den nye styrelse: navne og arbejdsprogram

Kl. 17.15             Debat med og mellem medlemmerne

Kl. 17.45            Afrunding

Interesserede kan få link til mødet ved at skrive til Henrik Poulsen henrik@henrikpoulsen.dk