Vil du præsentere dig for os?
Jeg hedder Nina Sahl, og jeg er uddannet lærer, har en cand. pæd. i didaktik og arbejder som forfatter af primært børnelitteratur, særligt faglitteratur til grundskolen og forskellige former for undervisningsmaterialer. Herudover har jeg også skrevet nogle ting til voksne, men det fylder ikke ret meget i mit samlede arbejde.
Hvad udmærker dine bøger sig med?
Mine fagbøger til børn har som udgangspunkt til formål at bidrage med læsetræningen, tilbyde barnet at opnå viden gennem læsning eller begge dele, men jeg har også altid et særligt fokus på at fortælle – at tale til barnets læselyst, for det, synes jeg, er det allervigtigste. Jeg vil derfor vove at påstå, at mine bøger udmærker sig ved den omsorg, jeg lægger i mit sprog.
Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?
Det har den eneste fagbog, jeg har skrevet til voksne, og som udkom i 2013: Fjernsyn for børn – vores fælles historie. Det har den, fordi indholdet står mit hjerte nært, men også på grund af alle de vidunderlige mennesker og deres fortællinger, jeg mødte undervejs i projektet og min bevidsthed om, at rigtig mange mennesker har fundet og finder stor glæde ved den bog.
Hvorfor skriver du faglitteratur?
Fordi jeg samler på viden og elsker at dele ud af den. Jeg skrev min første ’bog’ som 7-årig og skriver med arme og ben altid, hver dag, hele tiden. Samtidigt banker mit didaktikerhjerte for formidling, og hvilken bedre måde at forene mine to kærligheder på end gennem faglitteratur?
Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?
Ærlige forfattere inspirerer mig. Dem, der siger højt, at det er fedt at få en idé og planlægge den – men indimellem er temmelig tørt at skrive den. Hertil også forfattere, der gør sig umage med deres sprog og ikke kun deres hensigt eller budskab. Selv det ædleste eller mest interessante emne kan drukne i elendige formuleringer. Desværre.
Hvad skriver du på lige nu?
Det kan jeg desværre ikke oplyse, da jeg som tommelfingerregel ikke afslører titler (altså emner), før vi er trykkeklar. Men jeg kan fortælle, at jeg altid har mere end én titel i kog – og at det er til grundskolen.
Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?
Mine dage er meget ens og strukturerede. Jeg sidder ved computeren kl 8.00, og her bliver jeg siddende til klokken 12, hvor jeg går en tur ned at handle eller bare ud for at få noget frisk luft og bevæge mig lidt. Og så bruger jeg typisk eftermiddagen på at læse, researche, skrive lidt mere, interviewe, drikke kaffe og folde vasketøj. I vilkårlig rækkefølge.
Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?
Ved som udgangspunkt at researche hele projektet grundigt igennem først, udarbejde en detaljeret synopsis og planlægge evt. interviews og andet, inden jeg indleder skriveprocessen. Derefter skriver jeg løs med enkelte afstikkere til uddybende eller supplerende research et afsnit eller kapitel ad gangen.
Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?
Min verden er i grundskolen, og her ser jeg faglitteraturen blive brugt til frilæsning eller emnearbejde, men ikke i fx læseindlæringen, og det undrer mig! Uden at gå i didaktisk selvsving, så kan faglitteraturen tilbyde nogle helt fantastiske ting, som skønlitteratur ikke kan, og det mangler.
… og så synes jeg, at faglitteratur skal tildeles lige så mange point ved uddeling af biblioteksafgift som skønlitteraturen. Jeg er klar over, at forskellen skyldes en politisk beslutning om at støtte de skønlitterære forfattere, men i mine øjne er det dybt urimeligt. Halvdelen af mit bagkatalog består af skønlitterære udgivelser, og der er vel ingen, der tror, at det er lettere at skrive faglitteratur eller tager kortere tid? Eller for den sags skyld at faglitteraturen er mindre vigtig?
Eller gør de?