Månedens fagbog juni 2023

Forfatteren Jørn Martin Steenhold anbefaler kollega Anna Eckhoffs “Sporskifte. Et liv i verdens brændpunkter” (2.udgave 2022)

Af De faglitterære - 19. juni 2023

Anna Eckhoff

Sporskifte – Et liv i verdens brændpunkter (2022)

Læst af Jørn Martin Steenhold

Min forfatterkollega Anna Eckhoff, som er fagforfatter, har skrevet en bog, som har optaget mig meget. Titlen er: Sporskifte et liv i verdens brændpunkter, der udkom i 2. redigerede udgave i oktober 2022 og på engelsk med titlen A New Beginning: Life on the Frontlines.

Anna er en utrolig personlighed, så derfor er bogen empatisk i beskrivelserne af mennesker, hvis eksistens befinder sig på randen af tilværelsen. Hun arbejdede i verdens brændpunkter i Afghanistan og Mellemøsten for Ngo’er, FN og EU i femten år. Hendes mange mindre og større beretninger herom er fyldt med visdom, viden og menneskekundskab.

På trods af at hun primært arbejdede som administrationschef med ansvar for regnskaber, administration, personale, logistik, indkøb og IT.  Anne beskriver både freds- og konfliktproblemer folk imellem.

Hendes fortællinger om de personer, hun har mødt, indeholder både beskrivelser af drømme om fremtiden, planer for et nyt og bedre liv og håb om at krigszoner kan afvikles med forsoning mellem folk, så fjendskab kan forvandles til venskab – på længere sigt.

Jeg blev især grebet af de beskrivelser, hun giver af børn, som er efterladt – og hvis livsperspektiv er uhyggeligt begrænset af de konflikter, de befinder sig midt i.

Anna Eckhoff er medlem af det prestigefyldte Middle East Institute i Washington D.C og har fulgt en række mellemøstinstitutioner i USA i en årrække. Desuden er hun medlem af Udenrigspolitisk Selskab, samt mor til 6 børn.

Min forfatterkollegas bog har for mig været en stor læseoplevelse.

_______________________________________

Sporskifte – Et liv i verdens brændpunkter

Forlag: Forlaget Linie H

Sidetal: 328

ISBN13:9788792769350

Vejledende pris: 279 kr

Bogen findes også som lydbog og e-bog.