Anmeld din kollega!

Nu får du mulighed for at få din nye bog omtalt af en kollega her på siden, eller du kan omtale en kollegas nyudgivelse.

Af De faglitterære - 15. juni 2023

Der er langt mellem anmeldelser og omtaler af nye fagbøger i pressen. Det har vi i F-styrelsen valgt at gøre noget ved.

Har du udgivet en bog inden for det seneste år, så find en god kollega, der har tid og lyst til at anmelde den.

Vi håber, at der er så meget interesse for den nye klumme, at vi en gang om måneden kan præsentere en ny bog af et medlem, anmeldt af en kollega. Vi begynder i juni måned.

Hvordan kan jeg blive anmeldt?

Har du lyst til at få din bog omtalt og anmeldt, så find en forfatterkollega blandt medlemmerne, som du kan sende bogen til. Ofte vil du kunne få forlaget til at gøre det.

Skriv til Henrik Poulsen, at en anmeldelse er på vej, og oplys din anmelders navn. Send gerne et billede af bogens forside. Så aftaler vi tidspunkt for offentliggørelse.

Hvordan skal jeg anmelde?

Du skal skrive en kollegial anmeldelse. Det vil sige omtale bogen ud fra en forfatterkollegas vinkel: hvad er emnet, hvordan er det behandlet, hvordan er “håndværket”?

Anmeldelsen må hverken være nedgørende, negativ eller bygge på et “stjernesystem”, den skal mere være en varedeklaration end et karakterblad.

Anmeldelsen må ikke fylde mere end en A-4 side og indeholde oplysninger om forfatter, titel, bogens omfang, forlag og ISBN. Hertil føjer vi et billede af bogens forside.

Hvorfor gør vi det?

Simpelthen fordi vi udgiver så mange gode bøger, som aldrig når frem til offentlig omtale.

Med klummen kan vi dokumentere den mangfoldighed af fagbøger, der udgives til glæde for læserne.