Dansk Forfatterforenings faglitterære pris 2017

Anja C. Andersen og Henrik Wivel tildeles Dansk Forfatterforenings faglitterære pris 2017

Af De faglitterære - 13. november 2017

Den 24. november uddeler Dansk Forfatterforenings gruppe af fagbogsforfattere årets fagbogspris for 45. gang. Prisen, der er på 75.000 kr. og finansieres af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Litteratur, blev tildelt første gang i 1973, og den gives til forfattere, der formidler et kompliceret materiale for et bredt publikum. Gennem årene er prisen bl.a. givet til Palle Lauring, Ebbe Kløvedal Reich, Tor Nørretranders, Jørn Lund, Birgitte Possing, Peter Øvig Knudsen, Jens Andersen og Ulrik Langen.

I år deles prisen mellem Anja C. Andersen og Henrik Wivel.

Anja C. Andersen er astronom og astrofysiker og ansat på Niels Bohrs Institut. Hun beskæftiger sig med noget så konkret som det kosmiske støv i stjerneprocesser. Hun er ikke bare velanskrevet i danske forskerkredse, men også i den internationale verden, og har modtaget en lang række priser. Det særlige ved Anja C. Andersens virke er, at almindelige mennesker også får glæde af hendes forskning. Hun er en fremragende formidler af stof, der forekommer at være lysår væk. Hun har formidlet sin viden i tv og radio og senest med bogen ”En lille bog om Universet” fra 2016.

Forfatteren og kulturskribenten Henrik Wivel er et sammensat menneske, der som få besidder klassisk dannelse med en doktorgrad. Han beskriver i en sjælden grad alt det udefra ligefremt, men han har i en ligeså høj grad fattet og fanget alt det indefra, som gør ham til en slags efterfølger af både forfattere og digtere som Herman Bang og malere som Vilhelm Hammershøj. Henrik Wivels speciale er epoken omkring år 1900, hvorom han har skrevet prisbelønnede kunst – og litteraturhistoriske værker

Prisoverrækkelsen finder sted ved en reception hos
Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, 1401 København K,
fredag den 24. november, kl. 16-18.

Forfatter Merethe Pryds Helle vil motivere prisen til Anja C. Andersen og forlagsdirektør Johannes Riis vil motivere prisen til Henrik Wivel.