Hvad er faglitteratur?

På årets Hald-møde for faglitterære forfattere blev der sat fokus på faglitteraturens mangfoldighed. Et centralt spørgsmål til de 23 deltagere var: Hvad er faglitteratur?

Af De faglitterære - 29. november 2022

Faglitteratur er “fokus på fortolkning og formidling af viden, som anses for velbegrundet” var den foreløbige indkredsning af begrebet, som Hald-mødet “Fagforfatter møder fagforfatter” den 25.-26.11. sluttede med.

Når vi bruger tid på et sådant umiddelbart simpelt spørgsmål, skyldes det, at det i virkeligheden ikke er så simpelt. Det internationale betegnelse non-fiction siger kun, hvad det ikke er.

I 2023 vil F-styrelsen gennem møder og andre aktiviteter arbejde videre med indkredsningen i samarbejde med medlemmerne og forskere.

Mødet sluttede med et foredrag af årets modtager af Den faglitterære Pris Dan H. Andersen, der med vid og bid gennemgik sit forfatterskab.