Månedens fagforfatter – april 2024

I dag er konkurrencen langt større, end da jeg startede som forfatter i 2007. Oplagene er mindre, og der er mange andre steder, læserne kan hente viden (…) Som fagbogsforfatter skal man virkelig gøre sig umage for at skabe et produkt, der skiller sig ud og er brugbart.

Trine Kolding

Af De faglitterære - 31. marts 2024
Vil du præsentere dig for os?

Jeg hedder Trine Kolding og er underviser, forfatter og coach med speciale i tid, fokus og effektivitet, og det har jeg været siden 2000. Jeg skrev min første bog i 2007. Siden er det blevet til otte bøger inden for emnet.

Hvad udmærker dine bøger sig ved?

Mine bøger er praksisnære og tager udgangspunkt i ledere og medarbejderes konkrete udfordringer omkring tid, fokus, effektivitet og planlægning i arbejdssammenhænge. Jeg skriver også til børnefamilier, hvor fokus er rettet mod at skabe mere tid og overskud i familielivet. Mit afsæt er i forskning, best practice eksempler og personlige erfaringer, som jeg bruger til at udvikle værktøjer og konkrete anvisninger, som er nemme at implementere i hverdagen.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Min seneste bog FOKUS – sådan skaber du gode arbejdsbetingelser for din hjerne handler om en af de helt store udfordringer for mange i dag: evnen til at finde og fastholde fokus i en travl verden fyldt med distraktioner. Den er rettet mod livsstilssegmentet, men kan i lige så høj grad bruges i arbejdslivet. Bogen er den mest personlige af mine bøger, hvor jeg sætter mine egne udfordringer med at skabe fokus og koncentration i spil og undersøger, hvordan vi kan bruge både hjerneforskningen og værktøjer fra mit fagfelt, tidsstyring og planlægning til at genoptræne en slap fokusmuskel.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Udover muligheden for at dyrke min store passion for det skrevne ord har fagbøger vist sig at være et perfekt medie til at formidle viden og værktøjer til mange mennesker. Her kan jeg kombinere interaktiv og målrettet undervisning med muligheden for at fordybe sig i et emne. Samtidig er research- og skrivefasen en fantastisk mulighed for mig, hvor jeg kan nørde igennem, udvikle og skabe samt danne modvægt til et ellers meget ekstrovert arbejdsliv, hvor jeg hele tiden er mentalt og fysisk på, når jeg underviser og har coachingsamtaler.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Hjerneforskeren Troels W. Kjær har skrevet flere bøger om hjernen, og hvordan man træner den. Han evner at formidle kompleks viden på en letforståelig måde, og samtidig bygger han bro til, hvordan jeg som læser kan bruge denne viden i min dagligdag.

Krimiforfatteren Katrine Engberg har et vidunderligt levende og varieret sprog. Jeg er sprognørd og elsker at læse bøger med et alsidigt ordforråd og lækre sætningskonstruktioner. Jeg bliver nærmest lykkelig, når sproget og ordene ’ligger godt i munden’.

Hvad skriver du på lige nu?

For øjeblikket løser jeg en stor undervisningsopgave, der tager al min tid, så jeg er ikke i gang med et konkret bogprojekt. Men jeg har nogle ideer, der presser sig på, så underbevidstheden er alligevel i færd med at zoome ind på en kommende bog.

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud for dig?

Jeg veksler mellem tre typer af arbejdsdage: Undervisning, hvor jeg er i et kursuslokale hele dagen og herefter på landevejen på vej mod næste kunde. Kontordage veksler mellem forberedelse af undervisningsopgaver, kundemøder samt coachingsamtaler. Endelig har jeg research- og skrivedage, når jeg er i gang med et bogprojekt. For at udnytte tiden bedst muligt og skabe gode vilkår for at kunne fordybe mig har jeg som regel planlagt denne fase 6-9 måneder forud. Når aftalen med forlaget er faldet på plads, reserverer jeg en sammenhængende periode i kalenderen, hvor jeg kan koncentrere mig om bogen, og sørger da for at booke kursusdatoer ind før og efter.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

I den indledende idéfase er research typisk en aktivitet, jeg presser ind imellem igangværende kurser, samtaler og transport rundt i landet. Alt fra kort tids søgen på nettet til at læse artikler og bøger om emnet. Når ideen er blevet til et egentligt oplæg, sparrer jeg med min faste redaktør og laver udkast til kapitelstrukturen, så jeg har et præcist billede af bogens temaer, skelet og indhold. Nu kan jeg målrette min research og undervejs koble den på bogskelettet. Herefter skriver jeg målrettet fra start til slut. Det er en ret struktureret proces, og jeg ved, at ikke alle trives med den måde at arbejde på. Men det fungerer godt for mig.

Hvad tænker du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

I dag er konkurrencen langt større, end da jeg startede som forfatter i 2007. Oplagene er mindre, og der er mange andre steder, læserne kan hente viden. Endda helt gratis i form af podcasts, blogs, webinarer, online interviews og til en vis grad gratis bøger, der bruges som salgsmateriale. Som fagbogsforfatter skal man virkelig gøre sig umage for at skabe et produkt, der skiller sig ud og er brugbart.