Månedens fagforfatter: Birgitte Hultberg

“Når jeg er fyldt op med erfaringer og har udviklet en god metode, er jeg simpelthen nødt til at skrive det. Det er en indre drift.”

Af De faglitterære - 12. november 2017

Hej Månedens medlem af F-gruppen

– vil du præsentere dig for os?

Jeg hedder Birgitte Hultberg. Jeg arbejder til daglig som privatpraktiserende psykolog og har gjort det i mere end 20 år. Det er det mest spændende job i verden, jeg lærer så meget hver eneste dag, og når karret bliver fyldt op, omsætter jeg erfaringerne til fagbøger, andre kan lære af.

Hvad udmærker dine bøger sig med?
Mine bøger hører til i gruppen af selvhjælpsbøger, baseret på erfaringer og praksis mere end teori. Jeg er overbevist om, at alle mennesker hellere end gerne vil og kan tage hånd om deres eget liv, hvis de bare ved, hvad de skal gøre. Det er det, jeg forsøger at fortælle om.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?
Aldrig mere stress er min anden bog, som udkom i 2008. Den sælger stadig godt hver eneste år, så det har indtil nu været den største succes. Størst betydning har dog min seneste bog Stærke relationer, fordi den mest direkte afspejler den måde, jeg arbejder på som psykolog og bedst opsummerer de erfaringer, som jeg ad åre har fået fra mine klienter og deres nyttige løsninger på stort set alle problemer, der handler om relationer – det vil sige med børn, unge og voksne og hvad enten det er personlige og faglige relationer.

Hvorfor skriver du faglitteratur?
Det er et behov, jeg har. Når jeg er fyldt op med erfaringer og har udviklet en god metode, er jeg simpelthen nødt til at skrive det. Det er en indre drift, og det er alltid sådan min fagbøger opstår. Måske er der også en slags terapi i det for mig selv. Men egentlig begyndte jeg med at skrive skønlitteratur, ikke godt nok til udgivelse, dog, men godt nok til brug som opvarmning til faglitterære tekster. Det er nemlig sådan, at når en fagbog ligger under overfladen og ulmer, så bringer fortælleformen i skønlitteratur mig ind i en mere underholdende og engagerende måde at formidle på, som hindrer, at jeg havner i fælden med at blive for belærende. Det er jo fagteksters achilleshæl. Jeg skriver skønlitterært, indtil rytmen er på plads, og så går jeg tilbage til formidlingen af det faglige materiale.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?
Jeg er meget inspireret af videnskabsforfattere som vor hjemlige Tor Nørretranders og udenlandske forfattere som Malcom Gladwell, Susan Cain, Winnifred Gallagher og David Eagleman, der alle med hver deres teoretiske baggrund har det til fælles, at de er i stand til at formidle selv ganske teoritungt og kompliceret stof på en måde, så man både engageres og er vældig godt underholdt tillige.

Hvad skriver du på lige nu?
Lige nu er jeg ved at lægge sidste hånd på en bog om selvværd. Jeg har arbejdet på den i halvandet år nu, og efter at have brugt sommeren på at skrive skønlitterære tekster er jeg nu i færd med at omformulere fagmanuskriptet i en mere let tilgængelig form.

Hvordan ser din almindelige arbejdsdag ud?
Jeg skriver bedst om morgenen, og til hverdag står jeg op kl 7 og drikker kaffen ved computeren og skriver til klokken 9, og så tager jeg på arbejde. I perioder, hvor en bog bliver meget påtrængende, typisk i den indledende fase, tager jeg i sommerhus, og når jeg er der, skriver jeg fra tidlig morgen til sen aften, kun afbrudt af gåture og måltider.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?
Det giver næsten sig selv for mig, fordi min research består i hele tiden at undersøge og afstemme de talrige erfaringer, jeg får via mine klienter, med de eksisterende psykologiske teorier, undersøgelser og ny forskning, som findes på mit felt. Som regel har jeg det meste teori og praksis på plads, når bogen begynder at tage form, men der dukker alltid nye problemstillinger op, mens jeg skriver, som jeg så er nødt til at tage mig af først. Men det betragter jeg nu bare som spændende og lærerige afbræk i skriveprocessen. Det motiverer mig mere end det forstyrrer.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?
Jeg synes generelt, at vi danskere har en fin indstilling til faglitteratur, vi læser gerne og lærer gerne. Men jeg savner et større udbud af danske forfattere af Tor Nørretranders kaliber.

Findes der nogen anden forfatters bog, som du gerne ville have skrevet?
Ja. Der er mange bøger, jeg ville ønske, jeg selv havde skrevet. Alle de bøger, skrevet af ovennævnte forfattere. Men hvis jeg skal nævne én udenfor denne gruppe, så må det være ”Strangers to Ourselves” af Timothy Wilson. Eller ”The Righteous Mind” af Jonathan Haidt. Eller ”Predictably Irrational” af Dan Ariely. Eller…

November 2017