Månedens fagforfatter: Jesper Brandt Andersen

Af De faglitterære - 3. marts 2018

Hej Månedens medlem – vil du præsentere dig for os?

Jeg hedder Jesper Brandt Andersen og arbejder til hverdag som praktiserende børnelæge samt på sygehus som speciallægekonsulent i allergisygdomme hos voksne. Jeg har en stor familie med en hustru og 5 store døtre. En stor del af min øvrige tid bruger jeg på at skrive og løbe lange ture, hvor jeg ofte får idéerne til, hvad jeg vil skrive. Det er bøger, der relaterer sig til mit fag, bøger med historiske emner eller en kombination heraf.

Hvad udmærker dine bøger sig med?

Mine to seneste bøger var henholdsvis en bog om børns sygdomme med forældre som målgruppe og en biografi om lægen og anatomen Thomas Bartholin, som levede i 1600-tallet. For begge bøgers vedkommende har jeg lagt stor vægt på grundighed, dokumentation og formidling. Det har været en spændende udfordring at skulle formidle vanskeligt fagstof i en let tilgængelig form, så alle kan være med.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Mine to historiske bøger (den anden handler om guldaldermanden Martin Hammerich) har været sjovest og mest spændende at lave og er uden tvivl mest langtidsholdbare. Det er sjovt at bidrage til dansk historieskrivning, men bogen om børns sygdomme bliver nu og her sikkert læst af flere og kommer forhåbentlig mange børnefamilier til gavn. I mit arbejde som børnelæge bruger jeg ofte afsnit fra den som skriftlig information til forældrene.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Jeg har altid selv mest læst faglitteratur, ligesom jeg også holder mest af historiske film om virkelige begivenheder. Jeg er mere til fakta end til fiktion. Jeg har altid været meget videbegærlig og elsker at grave mig ned i store bøger og skaffe mig ny viden. Når jeg har skaffet mig ny spændende viden om et emne, føler jeg ofte trang til at formidle denne viden til andre.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Jeg er vildt fascineret af den grundighed og kæmpe arbejdsindsats, der ligger bag mange bøger forfattet af historikere fra midten af 1800-tallet og ca. 100 år frem, dvs. før internettets og de elektroniske databasers tid. Disse forfattere må have tilbragt oceaner af tid på biblioteker og i arkiver, og deres værker og grundige noteskik er en guldgrube, når man skal skrive bøger om historiske emner. Både Martin Hammerich og Thomas Bartholin var fremragende formidlere, som det har været meget inspirerende at beskæftige sig med.

Hvad skriver du på lige nu?

Jeg skriver på en lille bog om myter om allergi og er gået i gang med at studere Bartholins elev Niels Stensens lægevidenskabelige meritter. Om det ender med en bog er alt for tidligt at sige endnu.

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?

På de 4 af ugens dage, hvor jeg arbejder som læge, bliver der kun tid til at skrive om aftenen, men det må ikke blive for sent, og slet ikke hvis det foregår ved computeren. Dyb koncentration og for meget computerlys i øjnene ( = undertrykkelse af hjernens produktion af søvnhormonet melatonin) lige inden sengetid giver mig ofte problemer med at falde i søvn.

På ugens sidste hverdag og i weekends, når det er muligt, skriver jeg helst fra morgen til eftermiddag.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Nogle af mine hverdagsfridage går med besøg på Det Kongelige Bibliotek, arkiver eller andre steder, men mit lokale bibliotek i Vordingborg kan skaffe næsten alle trykte bøger, og meget kildesøgning kan jo i dag heldigvis klares på nettet.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

Faglitteratur vil altid være en efterspurgt vare, men nettet bliver en hårdere og hårdere konkurrent til den trykte bog. For at kunne tage konkurrencen op, tror jeg at det fremover er meget vigtigt at lægge sig i selen for et smukt boghåndværk og i det hele taget prioritere at kunne levere noget, som nettet ikke kan. Selv holder jeg utrolig meget af at sidde med en smuk og æstetisk bog mellem hænderne, og jeg kunne aldrig drømme om at købe en e-bog.

Til Jespers hjemmeside