Månedens fagforfatter: Johannes Fibiger

Jeg inviterer læseren med ind i et landskab, hvor det godt må være svært, men hvor det abstrakte og konkrete hele tiden afbalancerer hinanden.

Af De faglitterære - 1. januar 2019

Hej Månedens medlem – vil du præsentere dig for os?

Jeg hedder Johannes Fibiger og er lektor i dansk på læreruddannelsen i Silkeborg. Min baggrund er en kandidatuddannelse i Dansk, Idehistorie og Filosofi, plus tillægsuddannelsen fra journalisthøjskolen. Den fagkombination giver mig et godt udgangspunkt for at skrive, da jeg har lært formidlingsdimensionen fra dansk og journalistik og det at kunne sætte faglige problematikker i perspektiv fra Idehistorie og Filosofi.

Hvad udmærker dine bøger sig ved?

Mine bøger bærer præg af, at jeg gør en dyd ud af, at teksten har en egen stemme og tilbyder en udforskning, som jeg deler med læseren. Jeg løser både bundne bestillingsopgaver og udvikler frit valgte projekter, hvilket har gjort mit bagkatalog stort og varieret. Jeg bestræber mig på at tale op til læseren frem for at tale ned, dvs. at jeg inviterer læseren med ind i et landskab, hvor det godt må være svært, men hvor det abstrakte og konkrete hele tiden afbalancerer hinanden.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Det har min første bog Litteraturens veje, som jeg skrev sammen med Gerd Lütken. Historien bag den er, at der en dag lå en post-it seddel i mit dueslag på Frederiksborg Gymnasium, hvor der kun stod et nummer. Jeg ringede nummeret op fra mønttelefonen og fik en cigarrygende dame i røret, der viste sig at hedde Grethe Bryner og være redaktør på Gad. Hun havde brug for en skribent til en ny litteraturhistorie, der kunne konkurrere med Litteraturhåndbogen. Mit prøvekapitel blev antaget, mens to andre skribenter blev siet fra. I stedet fik jeg selv lov til at vælge en medforfatter og pegede på min specialevejleder Gerd Lütken. Vi skrev bogen på halvandet år i ferier og weekends og vidste ikke, at den ville blive en bestseller.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Jeg skriver faglitteratur, fordi jeg gerne vil udforske og fordybe mig i mine fag. Man lærer radikalt mere om et område, når man selv skal skrive sig ind i det. På den måde bliver jeg både en bedre underviser og en dreven skribent, fordi jeg er i daglig kontakt med mine læsere. Faget giver mig noget at skrive om, og skriveprocessen gør, at jeg hele tiden holder mig opdateret og udvikler mig. Så de to ting beriger hinanden.

Derudover har jeg skrevet en ungdomsroman, nemlig Alt fra 2012, som var et svar på Janne Tellers Intet, men det gjorde jeg mest for at bevise over for mig selv, at jeg kunne, men også for at lave en dialog med en bog, jeg havde brugt i min undervisning, og som betød noget for mig.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Mange forfattere har inspireret mig og betyder noget. Inden for skønlitteraturen har Henrik Pontoppidan, Thomas Mann, Ernest Hemingway og Jan Kjærstad betydet noget særligt for mig, men filosoffer som Nietzsche, Schopenhauer, Adorno og Latour har inspireret mig. Inden for faglitteraturen sætter jeg stor pris på gode formidlere som fx Stephen Hawking, Bill Bryson og Johannes Sløk. Endelig er der forfatterstemmer, jeg nyder at læse, fx Bo Green Jensen, som både i filmanmeldelser, klummer og bøger har en særlig må at fortælle på.

Hvad skriver du på lige nu?

Lige nu er jeg i gang med at skrive på Den litterære virkelighed, som er tredje bind i en serie, der tæller Den medierede virkelighed og Den sproglige virkelighed. Bogen har været sat på pause på grund af et usædvanligt travl efterår med overarbejde og sideløbende projekter, men som gerne skal udgives i 2019. Bogen handler om det komplicerede forhold, der findes mellem litteratur og verden og om, hvordan litterære virkeligheder fungerer.

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?

På en almindelig arbejdsdag underviser jeg 4 til 8 lektioner, mens jeg skriver i undervisningsfri perioder. Her sætter jeg realistiske mål og skriver to-tre sider om dagen, afvekslende med research og redigering.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Jeg researcher systematisk på en bogs overordnede ide og laver en synopse med kapiteloverskrifter og kortere indholdsbeskrivelser. Under skrivningen researcher jeg på de enkelte kapitler og overholder for det meste min grundplan, selv om nye afsnit eller kapitler kommer til, og andre bliver fjernet.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

Der bliver udgivet mange fine fagbøger for tiden, hvilket man hvert år kan forvisse sig om på Bogforum og i medierne. Senest har jeg læst bøger om kunstig intelligens og teknologiforståelse, hvilket er et felt, jeg for tiden er optaget af.

Findes der nogen anden forfatters bog, som du gerne ville have skrevet?

Jeg ville gerne have skrevet Bill Brysons En kort historie om næsten alt eller Tor Nørretranders Mærk verden inden for faglitteraturen. Inden for skønlitteraturen er der masser af værker, man må bøje sig i støvet for, fx af Kafka, Murakami, Mann, Hemingway, Dostojevskij og Tolstoj.