Jens Aage Poulsen

Sidst opdateret: 3. oktober 2018
Jens Aage Poulsen

Beskrivelse:

lektor læreruddannelsen UCL: www.ucl.dk videnskabelig medarbejde ved HistorieLab, Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling: http://historielab.dk

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Mølvangvej 40, 7300 Jelling Land: Danmark Tlf: 75872564 Mobil: 51665994 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Aarhusgruppen, BU-gruppen, Faglitterære gruppe

Udgivelser

Flere udgivelser

Seneste udgivelse: Kan elever arbejde problemorieteret med kilder i historie?
Forlag: HistorieLab/Historia
Udgivelsesår: 2018

Læremidler historie og samfundsfag:
1. Verdenskrig, Gyldendal
ABC – og stjernekrig, Gyldendal
At rejse er at leve, Gyldendal
Ballade på bagsmækken (grundbog og lærervejledning), Gyldendal

Da Danmark var en slavenation – om slaveriet og de vestindiske øer fra 1600-tallet til nu, HistorieLab
Da djævelen slap løs (grundbog og lærervejledning), Gyldendal
Den første Verdenskrig, OP
Den kolde Krig, Gyldendal
Det historiske overblik, Gyldendal
Dødsstraf, Gyldendal
Europa – samfund i opbrud, Gyldendal
Europabøgerne – et opgavesæt, Gyldendal
Fantastiske kvinder, Gyldendal
Farligt udslip, Gyldendal
Forsvunden barndom, Gyldendal
Før, nu og hvad så (Grundbøger og lærervejledning til 6.-8. kl.), Gyldendal
Gaddafi, Gyldendal
Gang i hjulene eller, Gyldendal
Greenpeace, freden og miljøet, Gyldendal
Harald Blåtand og Poppo, Gyldendal
Hit med Historien! (Grundbøger, ressourcebøger og website til 3.-9. kl.), Gyldendal
Historie 7-9, Grundbog + lærervejledning, Gyldendal
Historie 3-4, Grundbog + lærervejledning + arbejdsbog, Gyldendal
Historie 5-6, Gyldendal + lærervejledning, Gyldendal
Historididaktik – fra teori til praksis, Gyldendal
Hvad skal vi med skolen? 4.-6. klasse, Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling
Hvad skal vi med skolen? 7.-9. klasse, Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling
Hvem skal bestemme – om grundlov og demokrati før, nu og i fremtiden, Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling
Hvem skal høres? – en bog om demokrati, Gyldendal
Kampen for freden, Gyldendal
Knud Rasmussen og polareskimoerne, Gyldendal
Margrete den Første og hendes tid, OP-forlag
Marie Grubbe – et kvindeliv i 1600-tallet, Munksgaard
Mellem himmel og helvede, Dansk historielærerforening
Opfindelser, Gyldendal
Penge – fra byttehandel til betalingskort, Gyldendal
Pigen fra Egtved, Munksgaard
Prøveoplæg til Historie 8-9, Gyldendal
Rockn Roll og nylon (lærevejledning), Gyldendal
Tag over hovedet (lærervejledning), Gyldendal
Terror, Gyldendal
Ubudne gæster – tyske flygtninge i Danmark, Munksgaard
Vejen mod Europa, Gyldendal
Villa vogn og vovse, Gyldendal
Voldens sprog, Gyldendal

Undervisningsforløb på Gyldendals historieportaler:

historie.gyldendal.dk

historie3-6.gyldendal.dk

Faglige, Didaktiske og historiedidaktiske udgivelser:
Art. i ”At skabe historie”, OP
Art. i ”Historieskabte såvel som historieskabende”, OP

Art. i Hvad er scenariedidaktik, Aarhus Universitetsforlag
Delfi – Grækenland en rejse i tid og rum
Histore, formidling og fiktion
Historiedidaktik – fra teori til praksis, Gyldendal

Historiedidaktik – mellem teori og praksis, Hans Reitzel
… og mange andre artikler

Forfatterskabslæsning i skolen
Anders Johansen
Cecil Bødker
Mats Wahl
Niels Hartmann
Torill Thorstad Hauger
Ulf Stark

Børne- og ungdomsbøger:
Admiralen, Thode
Den sidste sommer, Thode
Farlig heksekunst, Gyldendal
Havenes skræk, Thode
Hulen (børnebog), Thode
Hævnerne fra 4 B, Gyldendal
I fremmed tjeneste, Thode
I krigens skygge, Thode
Jens Lange til Rødkilde, Gyldendal
Købmandens knægt, Thode
Natmanden Kresten, Munksgaard
Nye tider, Thode
På egen hånd, Thode
Søsters redningsmand, Gyldendal