AT BETEGNE EN MODEL

Fredag den 13.oktober 2017 var der kulturnat i Forfatterforeningen i Strandgade.

Arrangør: Lyrikgruppen.

Aftenens program bestod af musik, dans, oplæsning og Croquis.

Af Niels Roed - 13. november 2017

Ud over den klassiske disciplin at tegne modellen, søsatte vi et eksperiment, som gik ud på at skrive modellen, eller bedre udtrykt at betegne modellen.

Der mødte en håndfuld forfattere op som satte ord på hvad de så. Da jeg selv har stået model, var jeg spændt på, om det overhovedet kunne lade sig gøre at skrive noget læseværdigt. Her kom modellen mig til hjælp, da hun stod i stillinger af 2 minutter, og senere 5 minutter. Jeg underlagde mig disse rammer og skrev en ny tekst til en ny stilling. Hvilket forhindrede mig i at skrive mig væk fra modellen, gennem tankeflugt og brugen af litterære klicheer. Modsat forsøgte jeg at skrive en tekst som ved læsning skulle få modellens stilling til at stå klart.

Her er mine forsøg, som jeg har valgt at kalde for krokidigte, med den stavemåde for at markere forskellen fra croquistegningen. Jeg har ikke på noget tidspunkt rettet i mine tekster.

Du står dér

Jeg sidder hér

Din krop er upåklædt

Min krop er påklædt