Skal vi lege?

På kulturnatten den 13. Oktober 2017 kl. 18.00 – 24.00 er der igen i år arrangement for Forfatterforeningen i Strandgade.

Af Kirsten Marthedal - 1. oktober 2017

Skiftende grupper viser hvert år på Kulturnatten Dansk Forfatterforening frem for nysgerrige, og sætter derved rammerne for et fælles møde for medlemmerne. Et møde, hvor en faggruppe fremviser og byder ind med sine særlige kompetencer i foreningen og dermed sætter nye og udfordrende overskrifter på fællesskabet.

Det første kulturnatsarrangement i Dansk Forfatterforening var et initiativ taget og løftet af Lyrikergruppen: Strandgade 6 blev mørklagt, hvorefter forfattere på skift tændte en pandelampe, der kun oplyste deres ansigt og teksten, som de fremførte for et publikum omsluttet af mørket.

Kulturnatsarrangementerne siden da har været både forskelligartede og fantasifulde: Cut Up Rifbjerg arrangeret af den skønlitterære gruppe, et maskebal af oplæsninger sidste år, hertil maskeproduktion for både børn og voksne arrangeret af BU-gruppen og illustratorerne, og Kierkegaard har søreme også været forbi.

I år byder Lyrikergruppen ind med croquis for skrivende og tegnende i foreningen – en arbejdsproces-udstilling under temaet ”portrætter”: Vi spørger, om det er muligt at skrive til croquis – hvilke aftryk af mennesket kommer der ud af en sådan skrive-tegne øvelse i skrift og i billeder?

Kom! Skal vi lege?!

Croquis og skrift passer sammen, er jeg sikker på – men om ikke andet er Dansk Forfatterforening den perfekte ramme til sådant eksperiment. Og tænk, hvis skrivende får smag for det! Så har de dét yerligere at dele med illustratorerne!

Det er samtidig også et arrangement, der udstiller os skrivende i skabelsesprocessen. Ligesom de nøgne modeller, der vil bistå os denne aften, bliver vi blotlagt ind til vores mest intime omgang med udtrykket. Billedkunsten har gjort det længe – gjort øjeblikket til en øvelse og disciplin, som dyrkes og forfines i fællesskab og som arbejder med den rå skitse som kunstnerisk udtryksform.

Portrætgalleri og Benny Andersen

Jeg er spændt på, hvad Dansk Forfatterforening får til at ske under de rammer, som Lyrikergruppen sætter op for fællesarrangementet på kulturnatten. Uanset om det er for at læse, skrive eller blot få en sludder, oplevelse og inspiration ud af andre medlemmers udfoldelser

Benny Andersen, som ikke behøver nærmere præsentation, har tillige meddelt sin ankomst. Han vil læse op af og fortælle om digtsamlingen ”Portrætgalleri” fra 1966.

Her en lille oversigt over portrætdigtenes titler i værket:

DET ENLIGE ORD, DEN IHÆRDIGE TILBEDER, DEN BEREJSTE KRUKKE, DEN ARME RIDDER, DEN FORVÆNTE HAVFRUE, DEN MORALSKE TØMMERMAND, DEN BEKYMREDE AGENT, DEN HÆNGTE STIKKER, ULYKKES FUGL, M. , SORTEPER, DEN SEJLIVEDE STRANDVASKER, BAGMAND, VERDENSMAND, MELLEMMAND, FORKÆMPER, HOLGER DANSKE PÅ MÅL, SITUATIONENS HERRE, DEN TRÆTTE KRIGER, DEN PÆNE MAND, DEN LARGE DJÆVLEROKKE, DEN FORÅRSKÅDE MULDVARP, DEN KÆRE KUSINE, DEN VANSKELIGE FÆTTER.

Jeg håber sgu da at se jer alle!

Venlig hilsen,
Kirsten Marthedal

Billedkunstneren Jeff Ibbo vil lede kulturnattens croquishold. Jeff Ibbo er medlem af kunstnersamfundet og benyttes i vidt omfang i forbindelse med juryarbejde i censurerede udstillinger. Jeff har stor erfaring med croquis og undervisning. (Billederne er bragt med tilladelse fra kunstneren.)

Aftenens program:

kl. 18.00: Dørene åbner

kl.18.30 – 19.30: Croquis hold 1

kl.19.30 – 20.00: Violin v. Hendrik Purwins (Udstillingen vokser frem)

kl.20.00 – 20.30: Benny Andersen læser op af digtsamlingen ”Portrætgalleri” fra 1966

kl.20.30 – 21.30: Croquis hold 2

kl.21.30 – 22.00: Violin v. Hendrik Purwins (Udstillingen vokser frem)

kl.22.00 – 23.30: Oplæsning af forfattere og oversættere i Dansk Forfatterforening

Oplæsning ved:

Benny Andersen, Benny Pedersen, Cecilie Rosdahl, Majbrit Hjelmsbo, Jon Høyer, Karsten Bjarnholt, Nassrin el Halawani, Per-Olof Johanson, Thorstein Thomsen og Stefanie Caruana

Croquis ved:

Niels Roed, Lotte Kjøller, Amdi Silvestri,Nomi Lauridsen, Irma Clausen,  Birde Poulsen og Naja, Thorstein Thomsen, Mette Uldal, Stefanie Caruana,  Bob Katzenelson, Hans Tyrrestrup, Ida Hamre, Per-Olof Johanson