S-Debutantaften i Dansk Forfatterforening, fredag den 18. 11. 2017

Af Michael Svennevig - 23. november 2017

Normalt er S-gruppens Debutantaften en lang affære med op mod 30 oplæsende debuttanter fra det forgangne år. I år var der knapt så mange, men det betød til gengæld at der var mere tid og større mulighed for fordybelse i den enkeltes oplæsning. Det var en dejlig forandring, for selv om det er forfriskende, når huset er fyldt, bliver det normalt en noget langvarig affære, men sådan var det ikke i går. Forandring fryder!

Amdi Silvestri, S-gruppens formand, bød velkommen og gav ordet til

Morten Holm Andersen, der læste op fra ”Hesteskamferingerne 2004” (Gyldendal).

Den midaldrende Svend går ture med hunden Betsy og drømmer om naboen Mona. For når alt kommer til alt, har han været en frustreret funktionær og ægtemand i de seneste tredive år. Men der kommer en ny dagsorden i hans liv, da kollegaen Niels spørger Svend, om han ikke vil passe hans heste, mens han er i Paris med sin nye kæreste. Rammen om historien er, at der i 2004 blev der registreret 38 tilfælde af alvorlige skamferinger på heste i Danmark. Langt størstedelen af tilfældene var lokaliseret i Jylland. 10 heste døde af deres kvæstelser. Politiet oprettede en særlig efterforskningsenhed med hovedsæde i Århus. Efterforskningsenheden fik navnet Tarok04. 80 personer blev afhørt over en periode på ni måneder. Der blev rejst én sigtelse.

Marie Louise Tüxen læste op fra ”Jeg ser mig selv som rytmisk” (Vild Maskine).

Igennem 13 skarpe og humoristiske kapitler fortælles der om en kvindes forsøg på at komme sig over en skilsmisse og finde sig selv. Det er et portræt af en kvinde, som prøver at finde sig selv ved at finde en mand. Vi hører om hendes møder med en række mænd, om opvæksten i Næstved og forholdet til familien. Det er en bog om at forsøge at komme sig over en skilsmisse.

Margrethe Tjalve læste op fra ”Iseskrog” (Gyldendal).

Romanen udspiller sig i Grønland fra 1721-1735. Dens hovedperson er Gertrud Rask, gift med missionæren Hans Egede, der er udsendt som leder af handel og mission. Hans Egede, der er præst på Lofoten, vil til Grønland for at missionere, men Gertrud gør modstand, men hendes langvarige og smertefulde afvisning ophører, da hun indgår en handel med Gud: Hvis Gud vil frelse hendes børn fra truende sygdom og redde hendes ældste fra at drukne, lover hun at rejse med. I de følgende år er denne aftale med Gud en sikkerhed, som giver hende styrke til at modstå angreb og farer og hjælpe sin mand. Men efterhånden vendes den til en skyld for alle de ulykker, som den dansk-norske koloni påfører grønlænderne. Hvad skal det hele nytte?

Liselotte Michelsen læste op fra ”Isfald” (Byens Forlag).

Under en bjergbestigning er Monica involveret i en ulykke. Hændelsen hjemsøger hende stadig ti år senere, hvor hun ikke kan finde sig til rette i kernefamilielivet. Hun møder Erik, der er optaget af fortællinger om polarforskere og drømmer om at skrive sig ind i historiebøgerne. Hans eget liv er dog langtfra eventyrligt. De længes begge efter at komme væk og rejser sammen til Svalbard. Men turen i den arktiske vildmark bliver mere udfordrende end forventet. En roman om rastløshed, angst og mod. Naturen bliver medspiller og modspiller for de to hovedpersoner, da de prøver at komme ud af det følelsesmæssige limbo, de hver især er havnet i.

Rasmus Lundberg læste op fra ”Lad mig være” (Byens Forlag).

Rasmus indledte med at fortælle at romanen ikke er auto-fiktion. For hvad stiller man op, når man ikke passer ind, når man føler sig utilstrækkelig, endnu ikke har haft sex og har alt for mange bumser? Hovedpersonen Tobias drømmer om at blive forfatter, men kæmper med lavt selvværd og ekstrem nervøsitet. Hvorfor bliver alting så akavet, når man siger det højt? Så hellere udtrykke sig gennem tasterne på computeren. Dér bliver sproget levende. Men det går ikke, når man er gymnasieelev og burde have mange venner og gå til fester hver weekend i stedet for at sidde hjemme og drikke kakao med sin kat.

Hakan Jakob Kosar læste op fra ”Drukne i trækroner” (Byens Forlag).

38-årige Cassiel er pressechef for en stor dansk olievirksomhed og har det hele: Herskabslejlighed, luksusvogn og en velpolstret konto. Han lever en tilværelse i toppen af Københavns sociale elite med fester, rusmidler og skiftende partnere. Men efter en våd aften i byen sker noget ganske forfærdeligt, og Cassiels verden kollapser. Han flygter til det eneste sted, han nogensinde har følt sig hjemme: Mellem træerne i Ecuadoriansk Amazonas. Her redder en shaman ham fra mørket med den hallucinogene bryg ayahuasca, og han finder kærligheden hos den gamle indianers datter. Men lykken har en pris. Shamanen kræver hans deltagelse i kampen mod de boretårne, der forgifter skoven og dens folk. Vil Cassiel blive i paradis, må han tage liv. Det er en spændingsroman om menneskets bånd til naturen og konsekvenserne af det moderne forbrugersamfund.

Årets tale til debutanterne blev leveret af Trisse Gejl, der havde valgt at tale om ydmyghed. Ydmyghed over for læserne, der er fundamentet for en hver forfatter. Ydmyghed over for alle de småjobs, der skal til for at overleve som forfatter. Ydmyghed over for anmelderne. Simpelthen ydmyghed over for faget. Trisse fortalte om sit 25-årige virke som forfatter. Om hvordan det mirakuløst lykkedes ved at sige ja til alt (undtagen til at skrive erotiske noveller til BT).

Bagefter var det Smageriet, der havde tilberedt den lækre 3 retter menu, der blev serveret, mens snakken gik og samtaler snoede sig ind og ud imellem os. Men som altid var det ude hos rygerne på altanen, at de mest intime betroelser faldt. Det er efterhånden en fast tradition, selv om temperaturen gør, at det kun er de allermest hærdede der bliver hængende derude – også af ikke-rygere. For nogle af os sluttede aftenen på Eiffel ved 02-tiden.