København – Fra sildemarked til international kongresmetropol.

Foredrag i seniorgruppen mandag den 11. November kl. 15.00

Da Johannes Lundstrøm havde solgt sin virksomhed i 2012 efter mere end 40 år i møde- messe- og event branchen fik han tid til at få opfyldt en gammel drøm om at ’grave’ i historien bag den branche, der havde fyldt så meget i hans liv.

Jo mere Johannes ’gravede’ jo mere spændende blev det, og snart opstod tanken om at dele den indsamlede viden med andre. Det blev til bogen Fra markedsplads til messehal med undertitlen En tidsrejse ad varedistributionens kringlede stier og veje, som udkom i 2016 og tidligt i 2017 fik en meget flot lektørudtalelse.

Med udgangspunkt i bogen tager Johannes Lundstrøm os med på en ’1000 års-rejse’ rundt i Europa, hvor vi bliver klogere på den tidlige middelalders handels- og infrastruktur, samt på Øresundssildens vej fra Hafn til de katolske middagsborde.

Turen følger de mange hundrede års synergi mellem handel, by og kirke for så at gå gennem den tidlige industrialiserings århundrede, hvor begrebet Mustermesse opstod, og de første verdensudstillinger blev afholdt i London og Paris.

Herfra fortsætter den på den bølge af begejstring, som verdensudstillingerne skabte for at vise, hvad hvert enkelt lands opblomstrende industri formåede. En bølge, som førte til, at den ene kæmpe udstilling efter den anden så dagens lys over hele Europa og dermed også i Danmark, hvor f.eks. Den Nordiske Industri- landbrugs- og kunstudstilling i København i 1888 havde mere end 1,5 millioner besøgende.

Straks inde i det 20. Århundrede fortsætter turen over Storebælt, for nu ville jyderne også være med. Det førte bl.a. til, at fregatten Jylland bogstavelig talt sejlede ind på ’udstillingsscenen’ da den i 1909 blev rigget til som udstillingsskib og blikfang for Landsudstillingen i Aarhus.

Det tiltag inspirerede året efter foreningen Dansk Arbejde til at benytte fregatten som sejlende udstillingsskib med besøg i en række danske provinshavne, hvor besøget i Fredericia inspirerede lokale erhvervsfolk til at etablere Købestævnet med messen i Leipzig som forbillede. Dermed er turen ved at være slut, men inden skal vi lige passere de fem danske messecentre vi kender i dag inden vi slutter turen ved Bella Center, der har sikret København en markant placering på verdenskortet som førende messe- og kongresby?

Af Seniorgruppen - 4. oktober 2019