Mandag 8.1.2024: Flugtrute Møn v Johannes Lundstrøm. For alle medlemmer

Johannes vil fortælle om arbejdet med udstilling og bog om de jøder, der blev hjulpet til Sverige via Møn.

“Mit indlæg den 8. januar er baseret på to nøgleord – tilfældigheder og faktatjek.

Tilfældigheder: Denne del af indlægget handler om alle de tilfældigheder, der førte til, at jeg fik rodet mig ind i det kæmpe projekt, som afsløring af mindesten og snublesten i Kalvehave samt etablering af særudstillingen Flugtrute Møn og redningen af vores jødiske landsmænd på Møns Museum i Stege, udviklede sig til.

Faktatjek: Handler om de erfaringer fra to års research. Her blev jeg klar over, at historiske bøger ofte er smask fulde af fejl, fordi forfatterne har forsømt at lave faktatjek. Faktatjek er nøgleordet for alle de artikler, der skrives i Lex.dk, inklusive mine egne mere end 150 artikler.

I tilfældet Flugtrute Møn havde vi ‘sat barren højt.’

To af hinanden uafhængige kilder skulle være enslydende, men – ? ”

Af Seniorgruppen - 27. december 2023