Flyttet til efteråret:: Orienten som horisont – i litteraturen. Ved Marie-Louise Svane.

Orienten som horisont

Litteraturens historie kan skrives på mange måder. Der er ikke én historie, hvor værker, forfattere, ismer følger hinanden i en bestemt rækkefølge. Der er ikke én kanon. Litteraturens højdepunkter, hierarkier og involvering med resten af verden er til diskussion, hver gang der skrives litteraturhistorie. – I bogen Orienten som horisont er mit projekt at vise, hvordan litteraturen i 1800-tallets Europa åbner en dør til Orienten og hvad det betyder set i lyset af tidens stormagtspolitik og med hensyn til europæisk selvforståelse. Nøgleord er: kulturel dialog over grænser, Tusind og én nat som verdenslitteratur, europæisk kolonipolitik, krig og litteratur, eksotik og orientalisme.

Marie Louise er lektor emirita fra Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet og har for nyligt udgivet 2-binds værket Orienten som Horisont på forlaget Multivers og tidligere mange andre bøger.

Af Seniorgruppen - 15. januar 2024